روایت دست اول از ۱۷ ساعت جست‌وجو

جزئیات عملیات امدادگران و نیرو‌های مردمی برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور شهید را از نظر می‌گذرانید.

سرانجام باگذشت ۱۷ساعت پرالتهاب و در شرایطی‌که ایران و بسیاری ازکشور‌های جهان در تب آخرین اخبار و تحولات مربوط به سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران وهیات همراه اوبودند، سحرگاه روز دوشنبه امدادگران جمعیت هلال‌احمر، لاشه بالگرد حامل را درحالی در ارتفاع ۲۵۰۰متری ومسیر روستای خویلاربه کلم دراستان آذربایجان‌شرقی یافتندکه بنابر اعلام رسمی پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر هیچکدام از سرنشینان زنده نبودند.

به گفته وی با تعیین محل سقوط بالگرد توسط پهپاد‌های ایرانی، ۴۰دقیقه طول کشید تا امدادگران هلال احمر به محل سقوط بالگرد برسند و پس از بررسی صحنه با پیکر شهدا مواجه شوند.۲۰۰۰ نیروی تفحص ازهمه نیرو‌ها اعم ازهلال‌احمر، سپاه، بسیج، ارتش، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و اورژانس حضور داشتند. کولیوند تاکید کردعملیات جست‌وجو و شناسایی‌کاملا توسط نیرو‌های امدادی ایرانی صورت‌گرفته و اینکه گفته می‌شود کمک خارجی بوده، شایعه است. با انتقال پیکر‌ها به آمبولانس و به معراج شهدای تبریز، عملیات جست‌وجوی امدادگران هلال احمر پایان یافت.

ساعت ۱۳و ۳۰ دقیقه 
روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، رئیس‌جمهور وتیم همراه اوشامل حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه‌تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی سوار بر بالگرد مدل ۲۱۲ شرکت Bell، از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی در مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان عازم پالایشگاه تبریز شدند. همزمان، دو بالگرد نیز بالگرد حامل رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند. هنوز دقایقی از پرواز بالگرد نگذشته بود که خبروقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان او در رسانه‌ها داغ شد. خبری‌که ابتدا با اظهارات ضد و نقیض مواجه بود، اما در نهایت رئیس جمعیت هلال‌احمر با تایید آن گفت تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال‌احمر به محل اعزام شده‌اند.

۱۷و ۵ دقیقه
تصاویر حضور امدادگران هلال‌احمر، سگ‌های زنده‌یاب، آمبولانس و ... درحالی مخابره می‌شد که مه بسیار غلیظی، منطقه ورزقان را پوشانده بود.

۱۸ بعد از ظهر
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حاضر شدند. با وجود استفاده از پهپاد و امکانات هوایی، اما به دلیل شرایط نامساعد جوی تیم‌های پیاده واکنش سریع وارد میدان شدند و از تمام مسیرها، ۴۰ تیم دنبال بالگرد رئیس جمهور بودند.

۱۸ و ۴۰ دقیقه بعد از ظهر
کولیوند اعلام کرد یک تیم به محل احتمالی وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شده است.

ساعت ۱۹ عصر
به دلیل شرایط جوی نامساعد، کوهنوردان به کمک تیم‌های امدادی آمدند تا به صورت زمینی عملیات تجسس را ادامه دهند.

۱۹و ۱۸ دقیقه
سرلشکرباقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد از تمام امکانات و تجهیزات ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امداد و تفحص استفاده شود.

۲۰و ۳ دقیقه
رئیس اتاق عملیات هلال احمر اعلام‌کرد چهارتیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده، نزدیک شده‌اند.

۱۹و ۴۹ دقیقه
عده‌ای درفضای مجازی شروع به انتشار محتوای کذب درارتباط با بالگردرئیس جمهورکردند که دادستانی تهران به آنها تذکر داد. 

۲۰ و ۵ دقیقه 
وزرای نفت، راه و شهرسازی و نیرو به محل سانحه رفتند. وزیرکشور نیز پس از حضور در تبریز بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل داد. علاوه بر گروه‌های امدادی، مردم نیزپای کار آمدند. 

۲۰و ۵۵ دقیقه 
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت در حال نزدیک شدن به محل سانحه هستند.

۲۲و ۳۰ دقیقه 
وزیر کشور از بارش شدید باران و محدود شدن دامنه دید خبر داد.

۴۳ دقیقه بامداد دوشنبه ۳۱ اردیبهشت
ارتش اعلام کرد که درحال کاوش وجب به وجب ورزقان است. منطقه بسیار سرد، مه‌آلود و باران در حال تبدیل شدن به برف‌بود.

۲ و ۴۱ دقیقه 
نیرو‌های امدادی در حال اعزام به منطقه‌ای بودند که بوی سوختن استشمام شده بود.

۳ و ۲۶ دقیقه 
دمای منطقه به صفر رسیده بود، اما عملیات جست‌وجوی بالگرد از چند جبهه ادامه داشت.

۳ و ۴۹ دقیقه 
کولیوند اعلام کرد بوی سوختگی استشمام شده مربوط به بالگرد نبوده است.

۳ و ۵۰ دقیقه 
پهپاد‌ها یک نقطه حرارتی احتمالا متعلق به محل سقوط بالگرد را تشخیص داد و اطلاعات مربوطه را ارسال کرد.

۴و ۱۲ دقیقه 
مختصات دقیق موقعیت جغرافیایی بالگرد سانحه دیده حامل رئیس‌جمهور با پایش هوایی منطقه مشخص شد.

۴ و ۵۸ دقیقه 
ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه شماره پنج خود، از حرکت تیم‌های امدادی هلال‌احمر به دو نقطه حرارتی شناسایی شده خبر داد.

۵ و ۳۰ دقیقه 
محل بالگرد متلاشی شده پیدا شد.
 
۸ صبح
خبر شهادت رئیس جمهور و تیم همراه به صورت رسمی اعلام شد.

تا پای جان پای کار
بهلول نجفی، دهیار روستای طویل توضیح داد: «محل انفجار فاصله کمی با روستای ما دارد. یک ساعت و نیم پس از سانحه متوجه موضوع شدیم و همراه آتش‌نشانان تبریز جست‌وجو را آغاز کردیم. باران و مه شدیدی وجود داشت که کار جست‌وجو را سخت کرده بود. تا صبح جست‌وجو را ادامه دادیم و سرانجام لاشه بالگرد پیدا شد. وضعیت فاجعه‌بار بود و توان دیدن محل را نداشتم. فقط دم بالگرد تا حدودی سالم، اما بقیه قسمت‌ها ازبین رفته بود. اولین پیکری که پیدا شد، متعلق به حجت‌الاسلام آل‌هاشم بود. جایی که بالگرد سقوط کرده بود به دلیل وجود مه غلیظ هیچ دیدی نداشت. درمحل لاشه به دلیل باران شدید، آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ نداده بود. یکی دیگر ازاهالی روستا‌های اطراف محل حادثه نیز به مامی‌گوید: «حوالی ظهر روز یکشنبه سه بالگرد دیدیم که پشت سرهم پرواز می‌کردند، اما چند ساعت بعد شنیدیم که یکی ازآن‌ها سقوط کرده است. بسیاری از مردم و امدادگران گرسنه و تشنه پای کار بودند. 
​​​​​​​
موتورسواران در جست‌و جوی بالگرد
امیرخیزی، رئیس هیات موتورسواری استان آذربایجان‌شرقی در خصوص عملیات انجام شده برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تیم همراه گفت: «به محض اطلاع ازحادثه، گروه‌های آفرودسوار و موتورسوار را مطلع و پس از تقسیم آنها به گروه‌های پنج، شش و ۱۰نفره اعلام شد که مسیر‌هایی را مورد جست‌وجو قرار دهند. همزمان با سازمان‌های دیگر نظامی و مردم محلی نیز همکاری داشتیم. ابتدا تخمین زده شد که بالگرد در منطقه ارسباران سقوط کرده باشد و بر همین اساس اتاق فکری تشکیل شد و با کمک و همفکری روستاییان اطراف به چند نقطه محدود رسیدیم که از نظر جست‌وجو برای یافتن نقطه سقوط بالگرد اهمیت ویژه‌ای داشت. در روستای اوزی افرادی اعلام کردند که سه بالگرد را دیده‌اند و در خوینه‌رود نیز گفته شد از سه بالگرد پس از مدتی دو بالگرد دیده شد. ما حتی نفراتی را پیدا کردیم که می‌گفتند سقوط بالگرد را به چشم دیده‌اند. آنها را سوار برخودرو به نقاط مهمی که احتمال می‌رفت لاشه را پیدا کنیم، اعزام کردیم، اما شرایط جوی جست‌وجو‌ها برای یافتن نقطه اصلی سقوط را دشوار کرده بود. ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بامداد حلقه تفحص را تنگ‌تر کردیم و پس از هماهنگی با مقامات از تمام تیم‌ها، هلال احمر، امداد و نجات و آفرودسواران درخواست کردیم خود را به محل موردنظر برسانند. هیچکدام نخوابیده بودیم و به محض طلوع آفتاب، جست‌وجو‌های شب‌گذشته را با قدرت بیشتر ادامه دادیم تا سرانجام ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بچه‌ها به محل سانحه رسیدند وبه بنده اطلاع دادند که متاسفانه همه سرنشینان شهید شده‌اند. در این گروه ما از ۴۵ آفرودسوارو۳۰موتورسوار حرفه‌ای مجهز به موتور‌های قادر به تردد در مکان‌های صعب‌العبور، استفاده کردیم که همه‌شان مجهز به کوله‌پشتی و تجهیزات لازم بودند.»

روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
طبق معمول آفتابه لگن هفت ولی دستا همه خالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
چجور ۴۰وقیقه ای رسیدید محل بالگرد، اما سواله ۲۰ساعت قبلش چیکار میکردید؟
جان نفر دوم مملکت شوخی برداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
پهپاد ترکیه ای به صورت آنلاین مختصات و محل سانحه را میفرستاد.

خودم به صورت آنلاین داشتم نگاه میکردم.
حتی فیلمش رو هم دارم.
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۲۰:۲۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
اون فارس نیوز رو مجازات کنید، همون اول ماجرا چندتا دروغ گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
از بس استرس داشتم قلبم هم تند می زد و حالم خوب نبود
همه اش خدا خدا کنان بودم تا همگی سالم باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
نوش دارو بعد مرگ سهراب
آخرین اخبار