ابراز همدردی جهانی همزمان با وقوع سیل در افغانستان

برخی از کشورها و نمایندگی‌های سیاسی منطقه و جهان در پی وقوع سیلاب در افغانستان با مردم این کشور ابراز همدردی کردند.

وزارت مهاجرین طالبان در تازه‌ترین گزارش رسمی، شمار جان‌باختگان سیلاب تنها در ولایت بغلان را 315 نفر و تعداد مصدومان را یک هزار و 630 نفر اعلام کرده است.

همچنین براساس گزارش رسمی این وزارتخانه، بیش از دو هزار و 600 خانه نیز تخریب شده‌ است.

وزارت مهاجرین طالبان اذعان داشت: این آمار ابتدایی است و احتمال افزایش میزان خسارات جانی و مالی بیش از این وجود دارد.

پیش از این نیز «سازمان بین‌المللی مهاجرت» اعلام کرد بود بر اثر بارش‌های سیل‌‌آسا در مناطق شمالی افغانستان بیش از 300 نفر جان باختند.

مسئول بخش واکنش اضطراری سازمان بین‌المللی مهاجرت با اشاره به آمار اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت: تنها در شهرستان «بغلان جدید» دست کم 1500 خانه تخریب شده یا آسیب دیده است.

به گفته مقامات طالبان، سیل ناگهانی چندین ولایت افغانستان از جمله بغلان، بدخشان، غور، تخار و هرات را در نوردیده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، سیلاب در بغلان باعث تخریب برخی تأسیسات از جمله مسیرهای مواصلاتی شده‌ است و عملیات امداد ‌رسانی به آسیب‌دیدگان را دشوار کرده است.

وزارت دفاع افغانستان نیز اعلام کرده است نیروهای امدادی به مناطق آسیب دیده اعزام شده‌اند و برای نجات مصدومان و افراد گرفتار در سیل همچنان تلاش می‌کنند.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس»، از شهروندان افغانستان خواست آنچه در توان دارند به هم‌وطنان آسیب‌دیده خود در این بلای طبیعی کمک کنند.

سیلاب روزهای اخیر در شمال افغانستان واکنش‌های منطقه‌ای و بین المللی را نیز در پی داشته است.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مراتب تأسف و تأثر عمیق دولت و ملت ایران از وقوع سیل در شهرها و روستاهای مختلف افغانستان خصوصا در مناطق شمالی این کشور را که موجب جانباختن و مصدوم شدن جمعی زیادی از ملت شریف افغانستان و تخریب برخی منازل و خسارات مادی شده است، ابراز داشت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد نهادها و همکاران این سازمان در هماهنگی با هیئت حاکمه افغانستان درحال ارزیابی سریع نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری به سیل زدگان در افغانستان است.

وزارت خارجه پاکستان و ازبکستان هر کدام در پی وقوع سیلاب‌های اخیر افغانستان با خانواده قربانیان ابراز همدردی کردند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، سفارتخانه‌های ژاپن و ترکیه همچنین کنسولگری ایران در مزارشریف نیز با خانواده‌های قربانیان سیل ابراز همدردی‌کرده‌اند.

«ریچارد بنت» گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز خواستار کمک فوری شده است.

همچنین سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو این سازمان، کشورهای جهان و نهادهای امدادرسان خواست تا کمک‌های فوری برای سیل‌زدگان در افغانستان ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
به مسئولین طالبان افغانستان؛ چوب خدا صدا ندارد. مثل یزید سهم آب ایران را ندادید و همان آب برایتان بلا شد. حالا شعر بنی آدم از سعدی برای کمک از ایران می سرایید.
آخرین اخبار