هزینه ارسال کتاب از دوش خریداران برداشته شد

امسال با وجود اینکه گمانه‌زنی شده بود مبلغی از هزینه پستِ کتاب‌های خریداری شده از بخش مجازی نمایشگاه کتاب به دوش خریداران می‌افتد، اما با تاکید رئیس‌جمهور این تصمیم منتفی شد.

از همان صبح روزِ اول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که صحبت از ارسال رایگان کتاب‌های بخش مجازی نمایشگاه به خریداران از زبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، یاسر احمدوند رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برخلاف صحبت‌های وزیر گفت که اگر منابع مالی نمایشگاه به طور کامل تامین نشود، ممکن است هزینه اندک پست از خریدار دریافت شود. نمایشگاه کتاب هزینه ارسال را تا یک سقفی می‌پردازد.

اما پاسکاری هزینه‌ها زمانی از دوشِ خریداران برداشته شد، که اسماعیلی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران پرده از تصمیمِ حذف یارانه پست کتاب از سوی متولیان نمایشگاه برداشت، که گویا با تاکید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تصمیم آنها منتفی و روال خرید‌ها مثل سابق ادامه دارد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب می‌تواند در کمتر چند دقیقه کتاب بخرد و ما آن کتاب‌هایی را که با تخفیف خریده، رایگان در منزل تحویل می‌دهیم. اگرچه بنا داشتیم بخشی از یارانه تحویل رایگان کتاب را از طریق پست حذف کنیم، ولی امروز با تاکید رئیس جمهور روال خرید‌ها مثل سابق ادامه دارد.

آزاده نظربلند، مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی در گفتگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این سوال که خریدار با خیال راحت و بدون نیاز به پرداختِ هزینه پست، کتاب‌های خود را سفارش دهد؟ گفت: برای خریداران ارسال کتاب‌های خریداری شده بخش مجازی نمایشگاه کتاب رایگان خواهد بود. یعنی خریدار هزینه ارسال کتاب را نمی‌پردازد. 

نظربلند در پاسخ به این سوال که فرقی نمی‌کند خریدار چندتا کتاب خریداری می‌کند؟ توضیح داد: خیر، خریدار هزینه ارسال پرداخت نمی‌کند.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی درباره مبلغ هزینه ارسال کتاب از جیب ناشران و کتاب‌فروشان افزود: هزینه پست برای بسته‌های تا دو کیلوگرم حدود ۳۰ هزار تومان است، که از این مبلغ ۱۷ هزار تومان را ناشر پرداخت کرده و بقیه هزینه از محل یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود. اگر ناشری فاکتور فروشش کمتر از ۱۲۵ هزار تومان باشد، دیگر لازم نیست ۱۷ هزار تومان را پرداخت کند و هزینه ارسال برای ناشر رایگان خواهد بود. کتاب‌فروش‌ها هم به صورت رایگان کتاب ارسال می‌کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که معمولاً یک کتاب به وزن دو کیلوگرم می‌رسد؟ گفت: بستگی به گرم کاغذ، نوع جلد و ... دارد. اما ۹۸ درصد سفارشات بخش مجازی نمایشگاه تا دو کیلوگرم است. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار