چیت‌چیان در صحن علنی:

عملیات بارورسازی 5 تا 10 درصد بارش در فلات مرکزی را افزایش خواهد داد

وزیر نیرو گفت: تا امروز ریالی در مورد برقی کردن چاه‌ها دست وزارت نیرو نرسیده است، با توجه به اینکه هر چاه 200 میلیون تومان هزینه برقی کردن دارد و هزینه چنین چیزی از ما بر نمی‌آید ولی در حد امکان کارها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو که به منظور پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی امروز سه‌شنبه 20 آبان مجلس حاضر شده بود گفت: در وهله نخست از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من گذاشتند تا در مورد یکی از مهمترین مسائل کشور یعنی موضوع آب در این جلسه صحبت‌هایی را داشته باشیم؛ به ویژه مسئله آب‌های زیرزمینی که بیش از 50درصد آب مورد نیاز بخش‌های مختلف از این منابع تامین می‌شود دارای اهمیت ویژه‌ای است.
 
وی افزود: متاسفانه هم به دلیل کاهش بارندگی و هم به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی طی 40 سال گذشته 110 میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی برداشت شده و این‌ها غیرقابل جبران است، دشت‌ها با مشکلات بسیار وسیع در رابطه با پایین آمدن سطح ایستایی آب مواجه هستند، بسیاری از چاه‌ها خشک شده و بسیاری از چاه‌ها آب رسیده به منابع آب شور و متاسفانه آب شور در مزارع جریان پیدا می‌کنند و موجب از بین رفتن خاک می‌شود و مشکلات عدیده‌ای را فراهم کرده است.
 
وزیر نیرو تصریح کرد: هر سال حدود 10 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در مجموعه دشت‌های کشور داریم، یعنی آبی که از داخل زمین برداشت می‌شود از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، 10 میلیارد متر مکعب بیش از آن مقداری است که آب وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و این یک زنگ خطر بسیار است.
 
وی گفت: در سال 1389 مجلس قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری را تصویب کرد؛ در سال 80در شهریور همان سال هیئت دولت این را به وزارت نیرو ابلاغ کرد. پیش‌نویس‌های آیین نامه اجرایی با نظرات وزارت جهاد کشاورزی تهیه شد  و در خرداد سال 90 ،آیین نامه اجرایی این قانون در دولت به تصویب رسید و ابلاغ شد از آن وقت چندین دستورالعمل اجرایی در وزارت نیرو تهیه شد و یک کار مستمر و پایدار جدی در این رابطه صورت گرفت.  
 
چیت‌چیان اظهار داشت: دستورالعمل‌های اطلاع رسانی فراگیر و مطلع کردن متقاضیان و نحوه تشکیل پرونده متقاضیان و دستورالعمل نحوه تشکیل پرونده آب‌های زیرزمینی دستورالعمل اجرایی تبصره 4 قانون و ماده 13 قانون توزیع آب‌ها، این‌ها انجام شد و در یک سطح بسیار وسیعی هم از طریق رسانه‌ها و هم اخطار به صاحبان چاه‌ها اطلاع رسانی لازم انجام شد.  
 
وی یادآور شد: سامانه‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز تهیه شد که متقاضیان بتوانند از طریق شبکه کامپیوتری و از طریق دفاتر پیشخوان دولت وارد شوند و تقاضا و پرونده خودشان را مطرح کنند کمیسیون‌های رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی در سراسر کشور تشکیل شد و جلسات توجیهی مختلف مشخص شد.
 
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که قانونگذار مشخص کرده بود این بود که ظرفیت‌های آبی تمام دشت‌ها بایستی دشت به دشت در 609 محدوده مطالعاتی مشخص شود که تمام این‌ها تعیین و به تمام استان‌ها ابلاغ گردید.  
 
چیت‌چیان گفت: تقاضاهایی که از طریق دفاتر پیشخوان دولت واصل شده بود بررسی شد و با هماهنگی که با استانداران سراسر کشور و مسئولین قوه قضاییه و مدیران دستگاه‌های مختلف انجام شد اجرای طرح شروع شد.  
 
وی افزود: 103هزار حلقه چاه شناسایی شده داریم که مشمول قانون است، تاکنون41 هزار و 697 پرونده متقاضی تشکیل شده و از طریق سامانه 142هزار و 131 فقره تقاضا رسیده که بسیاری از این‌ها فاقد سابقه است یعنی کسانی بدون این که چاه داشته باشند فقط درخواست ارسال کردند که در آینده بتوانند چاه‌هایی را حفر کنند؛ نتیجه این اقدامات این بوده که  تاکنون 43هزار و 250 مورد چاه در قوه قضاییه و در مراجع قضایی پرونده مطرح شده، بخشی رسیدگی شده و بخش دیگری هم در انتظار رسیدگی است.
 
چیت‌چیان تصریح کرد: از زمان تصویب قانون تاکنون 11 هزار و 487 چاه در سراسر کشور مطابق قانون یا پر شده و از زمان تصویب قانون هزار و 705 حلقه چاه پروانه‌های مورد نیاز خود را مطابق قانون دریافت کردند لذا اقدامات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است.  
 
وزیر نیرو با اشاره به مشکلات پیش‌روی وزارت نیرو گفت: منابع مالی برای این طرح در قانون بودجه پیش بینی نشده بود و تامین هزینه گذاشتن کنتورهای هوشمند به عهده کشاورزان قرار گرفته بود مطابق قانون در حالی که پیداست کشاورزی که اضافه برداشت به هیچ وجه حاضر نیست که در آنجا کنتور هوشمند نصب شود چه برسد به این که پولش را نیز خودش پرداخت کند.
 
وی افزود: برقی کردن چاه‌های کشاورزی که تامین منابع آن مربوط شده بود به گازوئیلی که در چاه‌های صرفه جویی می‌شود و مطابق قانون توسط وزارت نفت پرداخت می‌شد به دلیل که در قوانین بودجه ردیفی برای وزارت نفت گذاشته نشده بود، لذا تا امروز ریالی در مورد برقی کردن چاه‌ها دست وزارت نیرو نرسیده است، با توجه به اینکه هر چاه 200 میلیون تومان هزینه برق کردن، هزینه چنین چیزی از ما بر نمی‌آورد ولی در حد امکان کارها انجام شده است.
 
وزیر نیرو در صحن علنی اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور هم در سال 91 گزارشی را تهیه کرد و اعلام کرد که دادن پروانه در دشت‌های ممنوعه به صورت کلی ممنوع است و بنابراین در این مورد هم دست وزارت نیرو باز نبود ما حق را به سازمان بازرسی می‌دهیم، به دلیل این که واقعا در دشت‌هایی که ممنوعه است، بیشتر از ظرفیت دشت در زمان کنونی آب برداشت می‌شود، دادن پروانه به چاه‌های دیگر کار درستی نبوده است.
 
چیت‌چیان گفت: وزارت نیرو برنامه‌هایی دارید، در شهریور امسال پانزدهمین جلسه شورای آب اختصاص پیدا کرد به آب‌های زیرزمینی امسال ما برای تعادل بخشی، فقط 110 میلیارد تومان اعتبارات داریم در حالی که در بودجه پیشنهادی سال 94 ما این را بیش از 5/5 برابر کردیم یعنی به 600 میلیارد تومان برسد که در نتیجه بتوانیم هم برای برق‌دار کردن چاه‌ها هم برای کنتورهای هوشمند و هم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز اقدامات لازم را انجام دهیم.  
 
وی تاکید کرد: بنده این اطمینان را می‌دهم که اجرای این قانون درسال آینده با سرعت و با جدیت و با قدرت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد و به منظور قانونگذار خواهیم رسید. 

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر موسوی لارگانی در رابطه با اینکه وزارت نیرو در ارتباط با انکه وزارت نیرو در رابطه با مشکل خشکسالی چه اقدامی انجام داده است گفت: متاسفانه کشوردر دهه گذشته با یک خشکسالی سخت مواجه بوده، که در نتیجه این خشکسالی‌ها میزان متوسط بارش از 250میلی متر به طور متوسط کشور به 242 میلیمتر کاهش پیدا کرده، آب تجدیدشونده کشور از 130میلیارد متر مکعب به 115 میلیارد متر مکعب تقلیل یافته و در برابر مصارف چه در بخش صنعت و چه در بخش شرب بسیار افزایش پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته به طور متوسط 1600 میلیون متر مکعب به سد زاینده‌رود داشتیم که در سال‌های اخیر به 1000 میلیون متر مکعب تقلیل پیدا کرده است.

وزیر نیرو گفت: ایران در ساخت سد جزو کشورهایی است که در این‌خصوص در سطح بسیار گسترده اقداماتی انجام داده است و یکی از بهترین تدابیر در زمان کاهش منابع آبی استفاده از سدها است.
 
چیت‌چیان تصریح کرد: در انتقال آب به فلات مرکزی توسط طرح‌های متعددی که اجرا شده، بیش از یک‌هزار و 400 میلیون مترمکعب آب به منابع فلات مرکزی کشور اضافه شده است و اگر آن را با آورد طبیعی زاینده‌رود که 845 میلیون مترمکعب است،‌ مقایسه کنید، متوجه خواهید شد طرح‌های اجرا شده چه نتایجی داشته است.
 
وزیر نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  در ادامه با اشاره به بارورسازی ابرها بیان کرد: تمام امکانات به کار گرفته شده، هواپیماهایی که برای بارورسازی تجهیز شده‌اند، نیز آماده هستند و انتظار داریم در نتیجه اجرای عملیات بارورسازی بین 5 تا 10 درصد بارش در فلات مرکزی افزایش پیدا کند.
 
چیت چیان همچنین با اشاره به اینکه حدود یک‌هزار و 147 میلیمتر مکعب پساب فاضلاب‌های شهری مورد استفاده مجدد قرار گرفت، اظهار داشت: از این مقدار برای 808 میلیون مترمکعب، تصفیه‌خانه ساخته شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده که اقدام بسیار مهم و بی‌سابقه‌ای در غلبه کردن به مشکل خشکسالی است.
 
وی گفت: تشکیل شورای هماهنگی حوزه آبریز فلات مرکزی، تشکیل مدیریت یکپارچه حوزه آبریز فلات مرکزی، مدل‌سازی ریاضی و برنامه‌ریزی علمی با توجه به پیش‌بینی‌های بارش در سال‌های آتی، برقی کردن چاه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از واگذاری انشعاب برق برای برداشت‌های غیرمجاز، نصب ابزارهای اندازه‌گیری تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری و ذخیره‌سازی موثر و تحویل آب در زمان مناسب را از جمله اقدامات مدیریتی وزارت نیرو در این خصوص است.
 
وزیر نیرو ادامه داد: به برکت مدیریت صحیح همین آب محدود بوده که از نیمه آبان‌ماه آب در زاینده‌رود جریان دارد و همه نقاط اصفهان تا دورترین نقاط شرقی از آن استفاده می‌کنند. ضمن آنکه تامین آب شرب شهرها در فلات مرکزی نیز به بهترین نحوه مدیریت شد. همچنین همکاری موثر وزارت کشاورزی در اصلاح نوع کشت از معمولی به گلخانه‌ای و اصلاح سیستم‌های آبیاری زهکشی آنها ابزاری موثر برای کاستن از میزان آب مصرفی است.

وی افزود: در دی‌ماه سال گذشته شورایعالی آب تصویب کرد پرداخت خسارت به کشاورزان آب آنها در بخش‌های دیگر به ضرورت مورد استفاده قرار گرفته، انجام شود و هم‌اکنون این صندوق زیرنظر استاندار استان اصفهان تشکیل شده است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بارندگی در کشور کاهش یافته و آمارهای آن هم در اختیار سازمان هواشناسی کشور است و نه وزارت نیرو، ضمن آنکه فقط منابع داخلی از خشکسالی ایران صحبت نمی‌کند بلکه تمام مراکز مطالعاتی بین‌المللی از ناسا گرفته تا منابع مربوط به سازمان ملل در موضوع خشکسالی خاورمیانه که ایران کانون آن است، هشدار پیاپی داده‌اند.

وزیر نیرو با بیان این که متاسفانه صنعت را به پساب تبدیل کرده‌ایم گفت: مابقی آب مورد نیاز این بخش در اختیار کشاورزان است و در این مناطق مردم تا 400 متر ارتفاع آب را پمپاژ کردند و باغ‌هایی را تا قله کوه ایجاد کردند و کشاورزی توسعه پیدا کرده است.
 
چیت‌چیان افزود: قبل از انقلاب در اصفهان حدود40 هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که الان نزدیک 200 هزار هکتار زمین کشاورزی است و وقتی که 5 برابر می‌شود منابع آبی کاهش پیدا می‌کند و مسلم است که ما با مسئله کم آبی مواجه خواهیم شد.
 
وزیر نیرو تاکید کرد: ما اعتقادمان بر این است که برای خودکفایی و امنیت غذایی با اضافه کردن آب میسر نمی‌شود به طور متوسط در دنیا با هر یک میلیون متر مکعب آب 2 و نیم کیلوگرم محصولات برداشت می‌شود اما متاسفانه درکشور ما 840 گرم است.
 
وی افزود: متاسفانه بهره‌وری آب ما پایین است و چاره کاردر بالا بردن بهره‌وری آن است و این که ما در یک منطقه کویری برنج بکاریم خلاف عقل و منطق است و باید جلوی این مسئله گرفته شود.
 
وی با ابراز امیدواری از تدابیرو مشارکت کشاورزان اظهارداشت: خود کشاورزان شاهد بودند که وزارت نیرو همواره تلاش کرده و این بی‌آبی‌های چند سال گذشته آب مورد نیاز باغات تامین شده است و ما دیده‌ایم که در این مسیر مشکلاتی وجود دارد اما شما در یک مورد نمی‌توانید برای کل منطقه قضاوت کنید بلکه می‌توانید از نزدیک باغاتتان را ببینید.
 
چیت‌چیان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهار داشت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بالا بردن بهره‌وری مطرح است و خوشحالیم که کمیسیون کشاورزی مجلس در این امر مساعدت کرد و از این بابت از آنان تشکر می‌کنیم که ابزارهای قانونی لازم را پیش‌بینی کردند.
 
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: امیدواریم در سایه اقدامات بتوانیم علی رغم وجود خشکسالی و کاهش بارندگی به مشکلات غلبه کنیم و کشورمان را در مسیر امنیت قضایی جلو ببریم تا نیازهای خود را تامین کنیم. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار