۵ هزار نفر در همدان زیر پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند

منوچهر توسلی‌کیا با بیان اینکه امسال سهمیه پیشنهادی همدان برای طرح نهضت سوادآموزی پنج هزار نفر است، افزود:  سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰ نفر سهمیه پوشش سوادآموزی داشتیم که حدود نیمی از این میزان محقق شد.

وی  اظهار داشت: ۱۸ شهریور روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی در جهان نامگذاری شده که این روز را گرامی می‌داریم، سوادآموزی از اولویت‌های مهم در دنیا است و در کشور ما نیز ویژه‌تر به این موضوع نگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در ایران از نظر معنوی، سیاسی، قانونی و اجتماعی حائز اهمیت است، عنوان کرد: اهمیت علم و سوادآموزی در قرآن، اسلام و از منظر پیامبر و ائمه بر کسی پوشیده نیست، ضمن اینکه مقام معظم رهبری بر این امر تاکید دارند. 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: از نظر اجتماعی اکثر جرایم، مشکلات، بزهکاری‌ها و مشکلات اخلاقی به نحوی با بی‌سوادی در ارتباط است و طبق بررسی‌ها هر ۱۱ درصد کاهش ترک تحصیل برابر با پیشگیری از هزار فقره ترک جرم است و تقریبا هفت درصد از شیوع دخانیات جلوگیری و شش درصد از شیوع مواد مخدر جلوگیری می‌کند.

توسلی‌کیا عنوان کرد: از نظر سیاسی جایگاه کشور در دنیا بعد از انقلاب اسلامی بسیار تغییر یافته است و برخی کشور‌ها ۹۹ تا ۱۰۰ درصد باسواد هستند و در ایران درصد با سوادی کمتر است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

وی افزود: درصد با سوادی از دو جنبه باید نگریسته شود در بخش بی‌سوادان بالای ۱۵ سال استان ۸۷ درصد باسوادی دارد و میانگین سواد در دنیا ۸۶ درصد است، درصد باسوادی در استان ۹۸ درصد است که این میزان در کشور ۹۷ درصد است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان اعلام کرد: سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰ نفر سهمیه پوشش سوادآموزی در استان داشتیم و بخشی از آموزش دهندگان همکاری نداشتند و بخشی از بی‌سوادان همکاری ندارند و با تلاش همکاران حدود ۵۰ درصد این میزان سهمیه را پوشش دادیم.

توسلی‌کیا بیان کرد: امسال نیز سهمیه پیشنهادی ما به سازمان حدود پنج هزار نفر است و انتظار داریم با همه این زحماتی که دولت برای پیشبرد اهداف سوادآموزی انجام می‌دهد جامعه هدف از این فرصت آموزش، فضا و لوازم تحریر رایگان استفاده کنند.

وی گفت: امسال سه طرح نهضت دانش‌آموزی که امسال دانش‌آموزان هم به یاری سوادآموزی می‌آیند، نهضت ملی سواد قرآنی و طرح روستای با سواد را داریم، افرادی که سواد قرآنی دارند، ولی فاقد مدرک هستند سطح‌بندی می‌شوند و از طریق آزمونی به آنها مدرک اعطا می‌شود، اگر قبول نشدند کلاس‌هایی را برای تقویت آنها تشکیل می‌دهیم، عده‌ای هم علاقه‌ای به سواد کلاسیک ندارند و سواد قرآنی مد نظر دارند می‌توانند در جلسات قرآنی شرکت کنند و اگر سواد لازم را کسب کردند از آنها آزمون گرفته می‌شود و مدرک اعطا می‌شود.