مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا مطرح کرد؛
کاربردی شدن پژوهش؛ حلقه مفقوده صنعت مد و لباس کشور

روشنک داوری، مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا درمورد جایگاه پژوهش در مد و لباس درمورد جایگاه صنعت نساجی کشور در دنیا بیان کرد: هنر ما همیشه این جایگاه را داشته است که بتوانیم با آن فرهنگمان را به نمایش بگذاریم و البته کشور‌ها و سرزمین‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهیم. اگر بخواهیم صنعت نساجی را بررسی کنیم باید بگوییم در این زمینه، گذشته فاخری داریم و این را نمی‌توان کتمان کرد. اما شاید در قرن اخیر، این مسئله رو به افول رفت و متأسفانه، ما جایگاه خودمان را ازدست دادیم. هرچند که در یکی دو دهه‌ی اخیر، دوباره اتفاق‌های خوبی در صنعت نساجی در شهر‌های شاخص هنر نساجی و پارچه در حال رخ دادن است که جایگاه اصلی مان در این زمینه را؛ هم در کشورمان و هم در بازار‌های جهانی پیدا کنیم.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا درمورد دلیل اصل افول صنعت نساجی و پوشاک در مقایسه با گذشته گفت: شاید بتوان گفت عوامل متعددی تأثیرگذار هستند. اما اگر بخواهیم از یک بخش کوچکی نگاه کنیم تغییر و تحولاتی در جوامع بوده است که اتفاق افتاده اند و شاید بتوان گفت از آن حرکت رو به جلویی که در مدرن شدن جوامع در حال رخ دادن بوده و پیشرفت‌هایی که بعد از انقلاب صنعتی اتفاق می‌افتاده است تا حدی عقب افتادیم.

داوری با اشاره به نقش پژوهش در به روز رسانی و معرفی صنعت نساجی و پوشاک در سطح جهانی ادامه داد: به نظر بنده، پژوهش شاه کلید ما در مسائل حوزه پوشاک و نساجی و مد است؛ به طوری که باید پژوهش قوی داشته باشیم تا از طریق آن بتوانیم خروجی‌هایی را بدست بیاوریم و طراحی مان و تولید را با حداقل اشتباه و کمترین ضرردهی به بازار وارد کنیم. 

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا با اشاره به اهمیت طراحی پارچه و لباس در میزان مقبولیت و محبوبیت لباس ها، پارچه‌ها و مد‌های داخلی و ضرورت این موضوع در حوزه پژوهش و همین طور معضلات و چالش‌های موجود در این حوزه مطرح کرد: منچستر انگلیس در آن زمان به عنوان مرکز نساجی و پارچه بسیار معروف بوده است و به همین دلیل، کار‌هایی که در اصفهان انجام می‌شده است به این نام مشهور شده و دلیلش هم این بوده است که این منطقه ایران را از نظر نساجی در آن سطح می‌دیدند و متأسفانه در حال حاضر، این را ازدست داده ایم. 

داوری ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم که وقتی وارد حوزه پوشاک و مد و لباس می‌شویم و در کنار آن، صنعت نساجی را داریم در این حوزه نمی‌توانیم نگاه تک بُعدی داشته باشیم و در اصل، این بخش از کاری که در حال انجام شدن است حرکت میان رشته‌ای است و فکر می‌کنم مباحث جامعه شناختی، سیاسی و اقتصادی و در کنار آن، هنر و زیبایی شناسی را داریم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند و به آن چیزی تبدیل می‌شوند که ما به عنوان پوشاک و مد می‌شناسیم و در کشور ما، با پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته و آن چه که بدست آمده است تا حدی بین ارتباط برقرار کردن بین این حوزه‌ها و این که بتوانیم از پژوهش‌ها به صورت کاربردی استفاده کنیم دچار ضعف هستیم. یعنی پژوهش‌های خوبی در حوزه مد و لباس داریم. اما ارتباط آن‌ها با صنعت قوی نیست. 

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا یادآور شد: در سال‌های اخیر، با کمک بنیاد مد و لباس و سازمان‌های بالادستی تلاش شده است که از این بخش حمایت شود تا بتوانیم پژوهش هایمان را به مرحله کاربردی شدن برسانیم و آن‌ها فقط در دانشگاه‌ها باقی نمانند. به هر حال، سیاست‌های کلانی که دنبال می‌شوند به ویژه در حوزه مد و لباس این را می‌طلبد که اگر ما وارد حوزه‌ای می‌شویم و کار مطالعاتی و پژوهشی انجام می‌دهیم بالاخص الان که مسئله فرهنگ و پوشش بسیار اهمیت پیدا کرده است به این سمت برویم که فقط به انجام یک سری از کار‌هایی که به عنوان وظیفه‌ی دانشگاهی است بسنده نکنیم.