در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
انتقاد یک مجری از شوخی‌های غیراخلاقی در برخی آثار مختص کودکان + فيلم

گیتی خامنه، مجری خاطره‌ساز گروه کودک درباره تفاوت برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان امروز با نسل گذشته گفت: بیاید تفاوت‌ها را فراموش کنیم و بخاطر بسپاریم در چه مقطع زمانی زندگی می‌کنیم، چه مخاطبانی داریم، مخاطبانمان چه نیاز‌ها و جهان‌بینی دارند و چه میزان از دنیای اطراف مطلع هستند. 

خامنه ادامه داد: چون گاهی مقایسه بین نسل گذشته و الان جوابگو نیست. نسل گذشته در دنیای دیگری زندگی می‌کرد. محدودیت‌های نسل گذشته با نسل فعلی کاملاً متفاوت است. آگاهی‌ها، دیده‌ها و شنیدنی‌های این نسل بخاطر فضای مجازی با نسل گذشته زمین تا آسمان فرق می‌کند. اگر می‌خواهیم در ساخت برنامه موفق باشیم، باید کودکان را جدی بگیریم، تلاش کنیم آن‌ها را در زمانه فعلی بشناسیم، پروا از بروز شدن نداشته باشیم. اگر بروز نباشیم، مخاطبین‌مان را از دست خواهیم داد.

این مجری گروه کودک در پاسخ به این سوال که موفقیت انیمیشن‌ها و قهرمانان ایرانی موید این نکته نیست که دوران سوپرمن و بتمن گذشته است؟ گفت: من نمی‌گویم دوران قهرمانان هالیوودی گذشته است. چون این نگاه خیلی خوشبینانه است. اگر الگوبرداری نسل فعلی را ببینید می‌بینید در همه جای دنیا رد پای بعضی از شخصیت‌ها وجود دارد. ما بیشتر مواقع همتا‌های قَدَری برای آن شخصیت‌ها (قهرمانان هالیوودی) داریم، ولی کم کاری ما باعث شد کودکان و نوجوانانمان آنقدر با قهرمانان کشور‌های دیگر آشنا باشند، با قهرمانان اساطیر کشورمان آشنا نباشند.

{$sepehr_media_18497712_300_40}

به گفته وی، از آنجایی که دنیای انیمیشن دنیای خلاقانه و رهاتری است، دست هنرمندان را باز می‌گذارد. چون هنرمندان انیماتور می‌توانند دنیای رویاگونه و ایده و آرزو‌های افراد را به تصویر بکشند. ما هنوز راه طولانی‌تری داریم، تا شخصیت‌های جذاب و قابل الگوبرداری را به مخاطبین کودک و نوجوان ارائه بدهیم. چون کودکان امروز دنیا دیده‌تر هستند، بعضی از خطوط قرمز برایشان معنا ندارد و اگر ما محدوده مخاطب کودک و نوجوان را نشناسیم، محکوم به شکست و تکرار خطا‌های گذشته هستیم. این پیام بیشتر به خودم اختصاص دارد.

خامنه با بیان اینکه سازندگان انیمیشن ثابت کردند می‌توانند کار‌هایی تولید کنند، که قابل رقابت با انیمیشن‌های جهانی است، گفت: زمانی که من کودک بودم، یک سینما به کار‌های کودک اختصاص داشت. هر خانواده‌ای که می‌خواست فرزندش را پای کار‌های مختص کودک بنشیند، به آن سینمای خانوادگی می‌رفت. ما الان نیازمند تعریف دوباره از تولیداتی هستیم، که برای کودکان ساخته می‌شود. فضایی که کودکان و خانواده‌ها احساس امنیت کنند، بچه‌ها بفهمند که آن فضا متعلق به خودشان است و بدانند کسانی هستند مختص به آن‌ها کار کودک می‌سازند.

این مجری افزود: گاهی به بهانه بچه‌ها بعضی از شوخی‌ها، هجویات و زبان‌های تلطیف شده بیان می‌شود و می‌گویند این شوخی‌ها برای بچه‌هاست. ولی واقعا مناسب سن آن‌ها نیست! خانواده هم فرزندش را به سینما می‌برد و می‌بیند از شوخی‌ها و مطالبی استفاده می‌شود، که خودشان پرهیز می‌کنند در خانه بکار ببرند.