تصویب ۱۷ طرح برای رفع مشکلات شهر اهواز

عادل شیشه‌گری گفت: شورا‌های چهارم و پنجم شهر اهواز در مدت هشت سال فعالیت خود ۲۲ طرح مصوب کردند که شاید یک یا ۲ طرح مفید و فنی بودند، ولی در ۲ سال ابتدایی شورای ششم، ۱۷ طرح که مشکلات ۲۰ تا ۳۰ ساله شهرداری اهواز را حل می‌کند به تصویب رسیدند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز می‌گوید: گفتن انجام ممیزی املاک کار راحتی است، اما این کار به ساختار، سیستم و فرآیند خاصی نیاز دارد.

او ادامه داد: اجرای برخی طرح‌های مصوب زمان‌بر، سنگین و نیازمند ساختار و عزمی برای اجرایی شدن است؛ در بسیاری از موارد کار‌ها آغاز شده‌اند، اما ممکن است در بازه زمانی کوتاه مدت به ثمر ننشینند.

شیشه گری گفت: اواخر سال گذشته مصوب شد که قانون سامانه ستاد اجرایی شود؛ قانونی که بر زمین مانده بود و مشکل در ورود به این سامانه یکی از عوامل تاخیر در بسیاری از امور و طرح‌ها شد.

به گفته او بسیاری از مناقصات، شرکت کننده نداشتند، زیرا پیمانکاران بومی و همکاران شهرداری با این سامانه کار نکرده بودند و این مساله موجب ایجاد وقفه در اجرای طرح‌ها شد، اما این کار منطقی و اصولی باید انجام می‌شد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: در سامانه ستاد می‌توان پیمانکار بومی و غیربومی را مشخص کرد در خصوص نارضایتی مردم از وضعیت آسفالت، یکی از دلایل این مساله اجرای طرح فاضلاب اهواز توسط آبفا است.

او می‌گوید: تا زمانی که آبفا همزمان با بیش از ۱۵۰ پیمانکار در سطح شهر مشغول کار است، نارضایتی‌ها چند برابر می‌شود؛ بعضی تفاوت بین فعالیت آبفا، شهرداری و دستگاه‌های دیگر را در ارایه خدمات تشخیص نمی‌دهند.

شیشه گری گفت: در حوزه آب‌های سطحی اقدامی نشده است، طبق برآورد‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

به گفته او نظر دوستان، رفع مشکلات در قالب طرح‌های جامع و طرح علاج‌بخشی بود، اما آیا این انتظار وجود دارد که پس از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دیگر آبگرفتگی نداشته باشیم؟ من نماینده شورا در بحث پروژه دفع آب‌های سطحی بودم، اما هیچ شخصی در خصوص این کار از من سوال نکرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز بسیار سنگین است و مشکلات حادی دارد؛ ممانعت‌ها درخصوص بستن مسیر‌هایی مانند بلوار گلستان و عبور خط انتقال از زیر مسیر ریل راه آهن برخی از مسایل اجرای پروژه هستند.
او می‌گوید: بخش حقوقی شهرداری اهواز کاری درخصوص مترو اهواز انجام نمی‌دهد؛ قراردادی با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شده و سیستم حقوقی این دانشگاه در حال پیگیری مساله حقوقی این طرح است و کار با جدیت در حال پیگیری است.

شیشه گری گفت: از اوایل فعالیت در شورای اسلامی شهر، علاوه بر بعد نظارت پا به پای شهرداری اهواز بوده‌ایم تا مسایل شهر حل شوند و این روند تا آخر دوره شورای شهر ادامه دارد.