رييس مركز كنترل ترافيك پليس راهور فراجا:
هر فوت بر اثر تصادف ۵,۵ میلیارد تومان به كشور خسارت وارد می‌كند

هر فوت بر اثر تصادف ۵,۵ میلیارد تومان به كشور خسارت وارد می‌كند

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مركز كنترل ترافیك فراجا گفت: اگر كشور بتواند حوادث رانندگی را كاهش دهد این میزان خسارت كه برابر ۷ درصد تولید ناخالص ملی است صرف هزینه‌های پیشرفت كشور می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار ۵۱ درصد كشته‌های تصادفات رانندگی در لحظه و نقطه حادثه فوت می‌شوند و ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد هم در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند كه این میزان فوتی در بیمارستان اهمیت اقدامات امدادی پس از حادثه و نقش سازمان‌های امدادی را دو چندان می‌كند.

شیرانی بر اهمیت كنترل و كاهش تصادفات جاده‌ای در كشور تاكید كرد و بیان داشت: ۳۰ درصد تصادفات كشور در جاده‌ها رخ می‌دهد ولی ۷۰ درصد كشته‌ها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌ها و به دلیل بالا بودن سرعت است.

رئیس مركز كنترل ترافیك فراجا ادامه داد: سرعت بالا یكی از عوامل اصلی حوادث در جاده‌ها است و سرعت انرژی جنبشی را زیاد و شدت برخورد و خسارات را افزایش می‌دهد.

وی تصریح كرد: از تعداد ۱۶۷ هزار و ۸۸۷ كشته تصادفات سال گذشته فقط ۳ هزار راننده مقصر و عامل تصادفات بودند و بقیه افراد بی تخلف در لحظه حادثه بودند.

شیرانی با بیان اینكه پلیس راهور وظیفه نظارت و كنترل بر وضعیت ترافیك در جاده‌ها را دارد و این مهم را به وسیله سامانه‌ها و دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های تردد شمار و تحلیل داده‌ها به صورت شبانه روزی انجام می‌دهد اظهار داشت: ترافیك علل و عوامل زیادی دارد و افزایش وسیله نقلیه و نامتناسب بودن گسترش معابر شهری و برون شهری و عدم تطبیق و گنجایش این دو ظرفیت در دهه گذشته باعث شده همیشه مشكل ترافیك وجود داشته باشد.

رئیس مركز كنترل ترافیك فراجا تكمیل و توسعه حمل و نقل عمومی را بهترین راهكار كاهش ترافیك عنوان كرد و افزود: اكنون آن چیزی كه در كنترل ترافیك مهم است مدیریت ترافیك است كه امروزه با استفاده و بهره گیری از تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته دنیا انجام می‌شود.

شیرانی با بیان اینكه در حال حاضر مدیریت سنتی در دنیا مردود است و مدیریت ترافیك به صورت علمی، پیشرفته و با تجهیزات و سامانه‌های هوشمند انجام می‌شود، خاطر نشان كرد: وسعت جاده‌های كشور ۲۵۰ هزار كیلومتر است كه با استقرار نیروی انسانی، تیم‌های نظارتی و گشتی غیر قابل كنترل است و باید از ابزار‌های نظارتی، دوربین‌های ثبت تخلف، پهپاد‌های پلیس و... استفاده شود.

رئیس مركز كنترل ترافیك فراجا اذعان داشت: در حال حاضر در جاده‌های كشور علاوه بر استقرار تیم‌های كنترل نامحسوس و فعال بودن دوربین‌های ثبت تخلف در همه محور‌های اصلی كشور دوربین‌های كنترل متوسط سرعت نیز برقرار و فعال است.

منبع: رادیو گفت و گو