رتبه بندی معلمان باید به کیفیت و عدالت آموزشی منجر شود

ضرورت امروز و الویت فردای ما تربیت است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: ایمان دارم راه تحول و قوی شدن ایران در دستان معلمان و فرهنگیان قرار دارد و مدارس در این امر مهمترین نقش را ایفا می‌کنند.

او گفت: کشوری می‌تواند ادعای استقلال کند که بتواند مولد باشد و تولید قدرت، ثروت، مزلت و اقتدار داشته باشد. آن زمان است که می‌توان به استقلال کشور خود بالید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به دنبال رفاه و حل کردن معیشت و رفاه هستیم، باید در بستر یک حکمرانی کار آمد به آن برسیم. این مهم نیازمند نگرشی نهادی و نظامند و چند وجهی به موضوع آموزش و پرورش است. ما باید بگوییم که متاسفانه در نظام حکمرانی اجماع لازمی به این واقعیت که قوی شدن و تحول در جامعه از درون مدرسه بسته می‌شود، شکل نگرفته است و باور به این موضوع وجود ندارد.

او گفت: زمانی که حرف از نهاد آموزش و‌پرورش می‌شود، این موضوع با وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. مهمترین جزء نهاد آموزش و پرورش مدرسه، معلم  و خانواده  است.

او افزود: صدا و سیما، فضای مجازی، سینما و حتی آموزش عالی هم بخشی از آموزش و‌پرورش هستند که باید به آن ها نیز توجه‌ ویژه‌ای کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: امروز همه می‌دانیم معیشت اولویت ما است و برای این امر تلاش می‌کنیم؛ اما ضرورت امروز ما و اولویت فردای ما تربیت است. نباید راهی را بپذیریم که تربیت را بدهیم و معیشت را قبول کنیم.

او گفت: اصالت در آموزش و پرورش مدرسه و معلم است و بقیه ذیل این دو تعریف می‌شوند.

قالیباف ادامه داد: رتبه بندی فراز و نشیب‌های فراوانی داشت و خدا را شکر با همت دولت سیزدهم این‌ موضوع اجرایی شده است؛ اما رتبه بندی هدف نیست.

به گفته رئیس قوه مقننه رتبه بندی باید کاری کند که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. البته کیفیت آموزشی تنها از راه عدالت آموزشی می‌گذرد و باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت.

او گفت: طبق دستور رهبر انقلاب باید مسئله محور به مشکلات نگاه کرد. آیا موضوع تربیت و آموزش نمی‌توانند یکی از مسائل ما باشند؟ به آموزش و پرورش باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او گفت: شفاف، هوشمند و مردمی سازی باید از محور‌های تحول ما در مدارس و آموزش و پرورش باشند. به جای مدارس خصوصی و مدارس دولتی باید به دنبال مدارس مردمی و محلی باشیم. البته منظور این است که باید مردمی سازی کنیم و همه بسیج شویم.