حلقه تفکر در آموزش عالی گمشده است

محمد مهدی طهرانچی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاد اندیشی که در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در حال برگزاری است، گفت: از همه همکاران در دانشگاه و دانشجویان عزیز تشکر می کنم که به صحنه آمدند و بسیار قوی و با یک روشمندی علمی این مسیر را پیش بردند و به این مرحله رسیدند که امروز شاهد تقدیر از برگزیدگان هستیم.

طهرانچی گفت: داوران از رویکرد دانشجویان،قدرت بیان و استدلال آنها ابراز خوشحالی می کردند و شگفت زده شده بودند.

به گفته او بحث کرسی های آزاد اندیشی از منظر آموزشی مورد توجه  است. نظام دانشگاه باید تحول را رقم بزند و آن تحول، تحول در آموزش است. آموزش حافظه محور باید آموزش عمیق، تعالی  بخش، کاربردی و فایده محور باشد.فضای مجازی اساسا آموزش را دگرگون کرده است. در دوران کرونا با یک فضای آموزشی جدید  برای به دست آوردن اطلاعات مواجه شده ایم. تکیه بر روش های قدیمی ما را به جایی نمی رساند و ما نیازمند روش های جدید هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحولات اجتماعی فناورانه کمتر از ۱۰ سال عمر دارد ، ما نمی توانیم به روش های سنتی این مسیر را طی کنیم. پس باید روش هایمان را عوض کنیم و کرسی آزاداندیشی یک راه حل بسیار مناسب برای تربیت دانشجویانی است که از آموزش حافظه محور می خواهند به آموزش یادگیری تعالی بخش دست یابند. باید روشمندی و منطق یادگیری را به دانشجویان یاد دهیم.

به گفته او، در اقیانوس داده ها که دانشجویان با آن طرف هستند، در مسیر کرسی ها تمرین می کنند ، باید منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را یاد بگیریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز در دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته را نداریم  و دانشجویان با انبوهی از داده ها مواجه می شوند. پادکست  دسترسی به کتاب و فضای آموزش را راحت کرده است. فراگیری سهل شده، قدرت، درک، مشاهده و اقتدار باید در دانشجویان تقویت کنیم.

او گفت: تحول رخ نمی دهد، مگر روش هایی که مبتنی بر بیان، گفت و گو، تحقیق و خردورزی است، در کرسی آزاد اندیشی آنچه که اتفاق می افتد یک تمرین درک و خردورزی و بعد یک تمرین بیان موثر داشتن است.

او گفت: یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است. در کنار علم آموزی فکر کردن و خردورزی جایگاه خاص خود را داراست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کرسی های آزاداندیشی فرصت تفکر ،  یادگرفتن و چگونه فکر کردن است. به عنوان یک معلم دانشگاه می گویم که درست است که مطالبه مقام معظم رهبری شاید به عنوان یک مطالبه به حق در عرصه فرهنگی دیده می شود، اما امروز این مطالبه درمان نظام آموزشی ما از مدرسه تا دکتری است.