چهارشنبه سوری ماهیت امنیتی ندارد

سیدمهدی قویدل گفت: زمانی چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری خواهد شکست و اقبال مردم از آن کاهش خواهد یافت که در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینه تخلیه سالم هیجانات مردم نیز فراهم شود.

به گفته او در میان انبوه حوادث و وقایع آتش سوزی و صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از آن، آمار خسارات مربوط به وقایع چهارشنبه سوری قابل توجه و تأمل است.

قویدل می‌گوید: براساس گزارشات واصله و اسناد بالادستی بررسی‌ها نشان می‌دهد مواردی از قبیل؛ ادغام ناشیانه مواد شیمیایی، ناریه و منفجره به منظور ساخت اقلام انفجاری، جابه جایی و نگهداری غیراستاندارد مواد منفجره و ناریه، واردات، عرضه، خرید و فروش مواد و وسایل انفجاری نامرغوب و غیراستاندارد و بی اطلاعی از خطرات و استفاده غیرمتعارف از انواع مواد شیمیایی و انفجاری در بروز حوادث و وقایع آتش سوزی و آتش بازی‌های آخر سال تاثیر بسزایی دارد.

او می‌گوید: آمار‌ها حاکی از آن است که آسیب دیدگان و مصدومان چهارشنبه سوری در سال ۹۸ تعداد هزارو۴۹۸ مورد در کشور بوده است که این تعداد درسال ۹۹ به هزارو۸۹۴ مورد افزایش یافته است.

قویدل گفت: همچنین تعداد فوتی‌ها در سال ۹۸، چهار نفر و در سال ۹۹ این تعداد به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و متاسفانه در سال ۹۸ تعداد ۱۹۳ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در کشور قطع عضو گزراش شده است.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تعداد ۳۱۸ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در چهارشنبه آخر سال در سطح کشور دچار سوختگی شدند، گفت: ۴۶ درصد مصدومین بین سنین ۶ تا ۱۸ سال و از این تعداد ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن بوده اند و ۳۰ درصد از حادثه دیده گان را عابرین پیاده و نیرو‌های امدادی تشکیل می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هرچند مجموعه اقدامات سلبی و قهری دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط در سنوات گذشته، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش لطمات و خسارات جانی و مالی مراسم یادشده داشته است، اما هنوز هم آمار و ارقام خسارت‌های موصوف جای تأمل دارد، لذا پیش بینی می‌شود، باید در کنار اقدامات قهری و سلبی معمول، مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و ایجادی نیز طرح ریزی و به اجرا درآید.

قویدل می‌گوید: انعکاس اشکال مختلف صدمات و خسارات ناشی از سوختن و کاربرد انواع مواد و اقلام شیمیایی، منفجره و ناریه و برخورد با سازندگان، عرضه کنندگان و کاربران این مواد تا حدودی موجب مهار و کاهش خسارات می‌گردد، امّا این اقدامات کافی نیست.

به گفته او تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نگردد، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه چهارشنبه سوری اصولاً ماهیت و جنس امنیتی ندارد؛ لیکن دارای ظرفیت‌های جرم زایی و سلب آسایش وامنیت عمومی است، با این وصف عمده اقدامات دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید غیر قهری و یا رویکرد آموزش فرهنگی داشته باشد.

قویدل گفت: درصد قابل توجهی قریب ۱۸۰ هزار نفر مجروح، مصدوم، معلول یا قربانیان آتش سوزی‌های هرساله کشور مربوط به مراسم چهارشنبه سوری و نتیجه عدم تدبیر و مدیریت مناسب این ایّام و حوزه تولید، ساخت، واردات، عرضه، خرید و فروش و کاربرد مواد و وسایل انفجاری است.

او می‌گوید: علی رغم اطلاع رسانی عمومی در زمینه خطرات اقلام انفجاری و برخورد با متخلفان و مجرمان این عرصه، متأسفانه چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری کماکان فعال می‌باشد و زمانی این چرخه خواهد شکست.

به گفته او اطلاع رسانی و آموزش همگانی مردم از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملّی و فضای مجازی، شناسایی نقاط خاصی در شهر‌های بزرگ و همچنین انجام گشت‌های ویژه در این نقاط و جلوگیری از برخورد قهری مأمورین با مصرف کنندگان اقلام کم خطر و عدم تبدیل یک مسئله اجتماعی کوچک به یک مشکل امنیتی از دیگر محور‌هایی است که دستگاه‌ها باید بر آن تمرکز کنند.