اولین شاهراه کشور؛
آزادراه کرج-تهران، از تاریخچه تا افتتاح

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، مهراب رجبی، البرزپژوه گفت: کرج به‌عنوان یک منطقه ییلاقی و خوش آب‌وهوا چه در زمان قاجار و چه در دوران پهلوی، تفریحگاه مطلوبی برای مردم، درباریان و اشراف بود و همچنین تنها راه ارتباطی با شمال کشور محسوب می‌شد.

او افزود: با گسترش و ازدیاد اتومبیل، جاده قبلی که به‌عنوان جاده قدیم شناخته می‌شد، کفاف این ازدحام از اتومبیل را نمی‌داد؛ در نتیجه، در سال ۱۳۴۱، دولت وقت تصمیم گرفت برای کنترل بار ترافیکی، راه مناسبی را به‌منظور اتصال تهران به کرج بسازد که از آن به‌عنوان شاهراه تهران-کرج نام برده می‌شد.

این البرزپژوه گفت: این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت و به موجب مصوبه قرار شد جاده جدیدی به عرض ۷۶ متر احداث شود و قرار بر این شد تا یک شرکت ایرانی، این شاهراه را بسازد تا هزینه‌ها را از عوارضی بگیرد.

او با بیان این که ۵۰ میلیون تومان برای احداث اتوبان کرج-تهران پیش‌بینی شده بود، افزود: احداث نخستین اتوبان ایران آغاز شد و عملیات اجرایی آن در آذر سال ۱۳۴۵ به پایان رسید.

رجبی گفت: اتومبیل ها در این اتوبان می توانستند با سرعت حداکثر صد کیلومتر بر ساعت بر پهنای سه‌باند رانندگی کنند.

انتهای پیام/د. خ