به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال اخیر شاهد کم توجهی یا بی توجهی دانش آموزان به تحصیل در رشتههای مهارتی بوده ایم به صورتی که باید گفت این ریزش متقاضی پدیده اسفناکی جز کمبود نیروی انسانی در جامعه را به وجود نخواهد آورد.
اما مطابق برنامه ششم توسعه الزامی است که نیمی از جمعیت دانش آموزی یعنی ۵۰ درصد آنها سالانه جذب رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش شوند، اما بیشتر دانش آموزان تمایل زیادی به تحصیل در رشتههای تجربی دارند و از تحصیل در رشتههای مهارتی جا مانده اند.
روسای دانشگاههای فنی و حرفهای معتقد هستند از آن جایی که ۸۰ درصد دروس رشتههای فنی، عملی هستند؛ بنابراین این قبیل از رشتهها به آینده کاری فارغ التحصیلان کمک زیادی خواهند کرد، اما دانش آموزان به علت کم تجربگی یا نداشتن اطلاعات درست از این رشتهها تنها روی رشتههای نظری متمرکز میشوند و همین عامل باعث کاهش نرخ اشتغال دانش آموختگان خواهد شد.
گفتنی است که رشد و گسترش مهارتهای فنی و حرفهای منجر به بروز خلاقیت و اشتغال و توسعه اقتصادی در میان دانشجویان میشود که در نهایت برای تمامی افراد جامعه رفاه اجتماعی را به وجود خواهد آورد.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت جذب دانشجویان در رشتههای مهارتی اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در رشتههای مهارتی ریزش پیدا کرده است.
او افزود: فضای عمومی آموزشی کشور فضای آموزش مهارتی ندارد، نظام هدایت تحصیلی به سمت و سوی آموزشهای حرفهای نیست.
صالحی عمران تصریح کرد: طبق قانون باید ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس فنی و حرفهای و کارو دانش تحصیل کنند که در حال حاضر این آمار تنها ۳۰ درصد است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: خروجیهای مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش که ورودیهای دانشگاههای مهارتی مانند دانشگاه فنی و حرفهای را تشکیل میدهند بسیار کم است و همین خروجی نامناسب باعث کاهش آمار پذیرش دانشجویان مهارتی میشود و نظام هدایت تحصیلی به سمت رشتههای محدودی در کشور رفته و باید این روند اصلاح شود تا رشتههای متعددی را شامل شود.
صالحی عمران درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفهای گفت: طی سالهای اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاههای مهارتی حداکثر خروجیهای متوسطه، فنی حرفهای و کار و دانش را جذب کردهایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: در سال گذشته در دورههای کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاههای هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.
صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارتآموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشتههای مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمیتوان تمامی رشتههای تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و. محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشتههای نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.
حسن طغرانگار رئيس دانشگاه جامع علمی و كاربردی استان زنجان گفت: دانشگاه جامع مسئوليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيبانی هاي كارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياست گذاری های كلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراكز و موسسه های علمی كاربردی را برعهده دارد.
او افزود: مراكز و موسسه های آموزش عالی علمی كاربردی زير نظر دانشگاه، ركن اجرايی آموزش های علمی كاربردی و به قصد ارتقای دانش كار و ايجاد مهارت های متناسب با حوزه فعاليت شغلی افراد تاسيس شده است.
طغرانگار تصریح کرد: مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعاليت و ارتقای دانشگاه جامع علمی كاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبيين آموزش نيروی انسانی متخصص ماهر و كارآمد متناسب با نيازهای بازار كار اعلام شده است.
اين استاد دانشگاه افزود: ارتقای توان كارآفرينی و ايجاد فرصت های شغلی پايدار با تاكيد بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنيان ازجمله اهم موارد مرتبط در سياست های كلی اشتغال است.
او اضافه كرد: همچنين در نقشه جامع علمی كشور مصاديقی مانند همسوكردن سياست های توسعه صنعتی و اقتصادی كشور، به ويژه برنامه های پنج ساله توسعه، با سياست های كلان توسعه علم و فناوری دركشور' و 'سازماندهی نظام های حرفه ای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی، نهادينه كردن فرهنگ مهارت گرايی، پژوهش محوری و كارآفرينی در نظام علم، فناوری و نوآوری بسيار حائز اهميت است.
طغرانگار افزود: ضرورت تامين شرايط توسعه كارآفرينی، توانمندسازی نيروی كار و ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت و اشتغال مولد' از جمله اهم مواردی است كه از سياست های كلی اقتصاد مقاومتی بهره برداری می شود.
در ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور مصوب شده که برای توسعه رشتههای مهارتی فنی و حرفهای و کار و دانش لازم است تا تمامی دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی همکاری کنند.
در آئیننامه اجرایی این قانون، ۱۱۰ رشته مهارتی معرفی شده است که دارندگان دیپلم کاردانش برای دریافت پروانه کسب معاف از آزمون شدهاند؛ یعنی هرکدام از این رشتههای یادشده در این آئین نامه نیاز به آموزش پروانه کسب ندارند.
شاید مهمترین عامل سوق پیدا نکردن دانشجویان به سمت رشتههای فنی یا مهارتی کم اطلاعی آنها از اهمیت رشتههای مهارتی در جامعه باشد که در اینصورت لازم است تا تمامی مشاوران تحصیلی مدارس، معلمان و مدیران با ارائه طرحهای مناسب از قبیل بازدید دانش آموزان از مدارس فنی و حرفهای یا کارو دانش و دانشگاههای فنی به جلوگیری از سوق پیدا کردن دانشجویان به سمت رشتههای نظری و بی توجهی آنها به رشتههای فنی کمک زیادی کرده باشند.
البته یکی دیگر از دلایل عمده گرایش نداشتن دانشجویان یا امتاع آنان به تحصیل در این شاخه تحصیلی به اجبار خانوادهها شیوع این فرهنگ است که دانشجویان دارای نمرات پایین و ناتوان در تحصیل رشتههای نظری باید به رشتههای فنی و کار و دانش روی آورند؛ بنابراین بایستی در میان خانوادهها این فرهنگ جا بیفتد که لزوما نباید تمامی افراد به سمت رشتههای نظری و به اصطلاحی دیگر دهان پر کن روی بیاورند، بلکه جامعه به رشتههای مهارتی هم احتیاج دارد.
البته لازم است تا وزارت خانههای علوم و آموزش و پرورش هم در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند و با ارائه راهکارهای راه گشا دانشجویان را با رشتههای فنی و مهارتی آشنا کنند تا به اینصورت هم از میزان گرایش دانش آموزان به سمت رشتههای تجربی کم شود و هم اینکه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بعدها با مشکلات اساسی مواجه نشود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/