معاون شرکت فرودگاه‌ها مطرح کرد؛
بودجه‌ریزی عملیاتی ۱۰ فرودگاه کشور در سال ۱۴۰۰

بودجه‌ریزی عملیاتی ۱۰ فرودگاه کشور در سال ۱۴۰۰

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل  از وزارت راه و شهرسازی؛  احمد مظفر معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بودجه ریزی عملیاتی (بر مبنای عملکرد یا بهای تمام شده) یک تکلیف قانونی بر اساس ماده ۱۶ قانون خدمات کشوری و نیز برنامه‌های توسعه چهارم، پنجم و ششم بوده که باید از سال ۸۶ در سازمان‌ها اجرا می‌شده است.

او اضافه کرد: سال ۹۸، اهتمام جدی برای اجرای این تکلیف مغفول مانده در دستور کار قرار گرفت و در گام نخست طی فرایند قانونی شرکت پنکو که از شرکت‌های باسابقه و مورد تایید سازمان برنامه و بودجه و افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) به عنوان مجری طرح انتخاب شد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی با بیان اینکه روش مدل برنامه‌ریزی در طرح بودجه‌ریزی عملیاتی شامل ۱۰ گام است، توضیح داد: مرحله نخست شناسایی خدمات شرکت و مرحله دوم طراحی فرایند انجام خدمات را شامل می‌شود مرحله بعد شناسایی فعالیت‌های مرتبط با خدمات است و سپس هزینه‌یابی فعالیت‌ها، تخصیص شناسه از سازمان اداری و استخدامی برای تعریف فعالیت‌ها، طراحی مدل اجرایی، تعیین واحد‌های هدف و آموزش واحد مجری (فرودگاه)، عقد تفاهمنامه با واحد مجری، تخصیص بودجه به روش بودجه‌ریزی عملیاتی و پایش ارزیابی عملکرد انجام می‌شود.

مظفر گفت: این طرح پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ در جلسه هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصویب و از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

او در تبیین مهمترین مزایای بودجه‌ریزی عملیاتی در مقایسه با بودجه ریزی سنتی توضیح داد: در این راستا می‌توان به تخصیص هدفمند اعتبارات، امکان ردیابی اعتبارات از مرحله تخصیص تا هزینه‌کرد (بر اساس بهای تمام شده و ۵۰۰ تا ۷۰۰ فعالیت تعریف شده) و امکان ارزیابی عملکرد واحد مجری نسبت به خدمات خروجی بر مبنای فعالیت هدف گذاری شده اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی گفت: در گام نخست، این طرح در سال ۱۴۰۰ در ۱۰ فرودگاه شامل بندرعباس، اصفهان، تبریز، گرگان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، لارستان، رشت و آبادان عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/