سخنگوی گمرک اعلام کرد؛
تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران با کشور‌های حاشیه خزر در سال ۹۹

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: ایران در سال ۹۹ بیش از ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۲۵ هزار دلار با چهار کشور حاشیه دریای خزر تجارت غیر نفتی داشته است که حکایت از بهبود تراز تجاری به نفع ایران دارد و این روند می‌تواند همچنان بهتر شود.

سخنگوی گمرک گفت: سهم صادرات ایران به چهار کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، سه میلیون و ۱۲۵هزار و ۷۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۶ دلار است.

وی افزود: جمهوری آذربایجان با یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۴۲ دلار اولین مقصد کالا‌های ایرانی در حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ بود.

لطیفی تصریح کرد: روسیه با یک میلیون و ۵۱ هزار و ۷۱ تن به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۲۴ دلار، با کمی اختلاف نسبت به جمهوری آذربایجان دومین مقصد و قزاقستان با ۳۳۷ هزار و ۸۳۷ تن به ارزش ۱۶۷ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۳۰ دلار، در جایگاه سوم و ترکمنستان با ۷۳۳هزار و ۷۵تن کالا به ارزش ۱۳۷میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۵۰ دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین چهار کشور همسایه ایران در خزر قرار دارد.

لطیفی در خصوص واردات از چهار کشور حاشیه خزر به ایران گفت: در سال گذشته سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۰۴ دلار از این چهار کشور واردات انجام شده که ۹۴ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش کل واردات به کشور روسیه با دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۶۲ دلار تعلق دارد.

وی در خصوص واردات از سه کشور دیگر گفت: جمهوری آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تن به ارزش ۷۶ میلیون و ۱۷۲هزار و ۸۳۱ دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار و ۹۶۶ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۲۷ دلار و ترکمنستان با ۶۵هزار و ۴۵۶ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۴ دلار به ترتیب مبدا واردات کالا به ایران در حاشیه دریای مازندران بودند.

لطیفی افزود: تراز تجاری ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ مثبت ۱۱۷ میلیون دلار بوده است که می‌تواند با توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای، دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی، بازگشایی مرز‌های مسدود شده و صادرات علمی کالا‌های ایرانی باارزش افزوده بیشتر و کالا‌های دارای مزیت مطلق یا نسبی سهم بیشتری از این بازار بزرگ را به دست آورد.

انتهای پیام/