باشگاه خبرنگاران جوان البرز گزارش می‌دهد؛
آزادراه غدیر، شاهراهی برای چالش سرعت و زمان/راه ابریشم دوباره جان گرفت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، آزادراه غدیر یا همان آزادراه چرمشهر-آبیک از ورامین تهران تا آبیک قزوین به طول ۱۵۸ کیلومتر است که به مناسبت میلاد امام علی(ع) زیر بار ترافیک می‌رود و رسما به بهره برداری خواهد رسید.

آزادراه غدیر با تلاش شبانه روزی ۵۰ میلیون نفر ساعت به جایگاه امروز خود رسیده و قرار است درمانی برای درد ترافیکی ۱۴ استان کشور باشد.

کلید طرح آزادراه غدیربا مشارکت سی درصدی بخش دولتی و همکاری هفتاد درصدی بخش خصوصی و از طریق همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) زده شد.

آزادراه غدیر، جایی که زمان از دست نمی‌رود

آزادراه غدیر، جایی که زمان از دست نمی‌رود

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح می گوید: آزادراه غدیر یکی از طرح‌های متفاوت توسعه آزادراهی کشور به شمار می‌رود و نخستین طرح ملی که از ایده تا بهره برداری آن در یک دولت بوده است.

او می افزاید: این آزادراه ترانزیت عبوری کشور را تسهیل می‌کند و زمان سفر را ۹۰ دقیقه برای خودرو‌های سنگین و ۶۰ دقیقه برای خودرو‌های سواری کاهش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راندمان سالانه بیست درصدی این آزادراه و راندمان سه تا پنج درصدی سایر طرح‌های مشابه، می گوید: راندمان بالای این طرح نشان می‌دهد که توان مهندسی کشور، قدرت مدیریت کشور و ضریب هماهنگی بین دستگاه‌ها در نقطه خوبی قرارگرفته است.

ابریشمی دیگر که از البرز می‌گذرد

ابریشمی دیگر که از البرز می‌گذرد

برای ساخت آزادراه غدیر، ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده ولی ارزش فعلی آن ۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و آزادراه قم-گرمسار، قم-تهران، ساوه _تهران و تهران-قزوین را به هم متصل می‌کند.

این آزادراه در مسیر راه ابریشم قرار گرفته و نقطه اتصال آزاد راهی کشور از مرز بازرگان تا مرز‌های افغانستان و ترکمنستان است.

آزادراهی به درازای افق اقتصادی کشور/ جایی که بخش خصوصی پررنگ می‌شود

آزادراهی به درازای افق اقتصادی کشور/ جایی که بخش خصوصی پررنگ می‌شود

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این باره با بیان این که آزادراه غدیر از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند، می‌گوید: این آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشور‌های همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

او می‌افزاید: گرچه ۷۰ درصد منابع مالی این طرح با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تامین شده اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این طرح را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است.

وجب به وجب عمران در آزادراه غدیر

وجب به وجب عمران در آزادراه غدیر

روزانه به طور متوسط ۳۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر عبور می‌کند و ۲۳ دستگاه پل اصلی، ۶۷۵ دستگاه آب رو و زیر گذر، و دو تونل به طول ۴۳۵ متر به شریان حیاتی این آزادراه اضافه شده است.

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در این طرح به واسطه پل‌های بزرگ در حال احداث و همچنین ترانشه‌هایی که از قسمت شمالی شهر و بخشی از مناطق مسکونی عبور می‌کند، یک کار تلفیقی برون‌شهری و درون‌شهری ایجاد شده است.

دست های ترافیکی گریبان البرز را رها می‌کند

دست های ترافیکی گریبان البرز را رها می‌کند

عزیز الله شهبازی، استاندار البرز نیز در این باره می‌گوید: منفعت این طرح بیشتر متوجه مردم البرز است چرا که با کاهش چشمگیر ترافیک، تسهیل و تسریع در تردد و کاهش آلودگی هوا در ترافیک همراه خواهد بود.

او می‌افزاید: با آزادراه غدیر بیش از ۴۰ درصد بار ترافیک محور‌های مواصلاتی البرز کاهش می‌یابد و انتقال بار و تردد خودرو‌های سنگین با سهولت و امنیت بیشتری انجام می‌شود و مردم البرز را از بار ترافیک ملی رها می‌کند.

وقتی محیط زیست نفس می‌کشد

وقتی محیط زیست نفس می‌کشد

برخی طرح‌های عمرانی به دلیل فقدان پیوست زیست محیطی مورد انتقاد دوستداران این بخش حیات بخش از زندگی قرار می‌گیرد، اما آزادراه غدیر که پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران و البرز شناخته می‌شد نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشور‌های منطقه، افزایش درآمد ناخالص ملی، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارت‌های مالی دارد.

این آزادراه در یک دوره بیست ساله مصرف سوخت را تا ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد و ۴ میلیون و پانصد هزار تن دی اکسید کربن را از ریه‌های تنفسی کشور دور می‌کند.

به نظر می رسد اگر دستگاه‌های اجرایی کشور با حمیت و اتحادی مشابه در آزادراه غدیر به سراغ هر طرح دیگری در بخش‌های متفاوت بروند دیگر عمران و سازندگی لنگ نخواهد ماند.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د. خ