کارشناس بازی‌های رایانه‌ای مطرح کرد:
تاثیرگذاری رنگ ها و نشانه ها نوعی روانشناسی در بازی‌ ها است

حمیدرضا جلالی فراهانی کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر رنگ‌ها و المان‌ها در بازی‌های رایانه‌ای بر روان کودکان و نوجوانان گفت: طبیعتا پاسخ این سوال که رنگ‌ها بر روان کودکان و نوجوانان تاثیرگذارند مثبت بوده، و همچنین سطح تاثیر بسیار بالا است و در سن کودک و نوجوان و به خصوص پیش از سن بلوغ خصوصا در آقایان این حالت تراوشات هرمون‌های مختلف جسمی در بدنشان تلاطم‌های خاصی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: به بیانی می‌توان گفت توازن در یک آدم بیست ساله یا سی ساله با نوجوانی که چهارده یا پانزده سال دارد بسیار فرق دارد به این دلیل که نوجوان درحال رشد و ابعاد شخصیتی و جسمی خود هستند و وقتی در این محیط و فاز قرار دارند طبیعی است که توازن و تعادل کمتری را شاهد هستیم و حالا در همین محیط روحی ناپایدار که گاهی اوقات با بحران‌های روحی بروز پیدا می‌کنند رنگ‌ها یک نوع روانشناسی هستند و یک نوع المان دارند و به عنوان متغیر عامل گونه یعنی تاثیرگذار و فعال در ذهن نوجوان قرار گرفته و بر روی مخاطب خود تاثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال یک اپلیکیشن تمام رنگ‌هایش قرمز باشد و مطالبی که در آن مخابره می‌شود مطالبی باشد که نوعی هیجان و مباحث چالش‌های ویدئویی از جنس خشونت داشته باشد و یک بستر کامل ایجاد خشونت و جرم به صورت نا خودآگاه در مخاطب است و حالا اگر مخاطب نوجوان باشد شما انگار درجه حرارت این اتفاقات را بالا می‌برید لذا تاثیرش بر روی این قشر حتمی و دوچندان است و وجوهی را در شخصیت کودکان و نوجوانان ایجاد و هدایت می‌کند که این وجوه منجر به بروز رفتارها و تصمیم‌هایی می‌شوند که در طول زمان تاثیر می‌گذارد بر محیط و جامعه آن شخص و هم احتمال اینکه بخشی از وجود نوجوان با آن شکل بگیرد و افکار و عقاید این افراد حول محور این روانشناسی شود و شخصیتی پیدا کند که سال‌های سال در وجود آن بماند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/