باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛
آشفته بازار در متروی تهران/ تبدیل ایستگاه مترو به بازار شام

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دستفروشی پدیده‌ای است که این روز‌ها در اماکن عمومی نظیر مترو بسیار به چشم می‌خورد که عمده‌ترین دلیل وقوع این پدیده مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

حال باید گفت که بیکاری، ازکارافتادگی، فقر و غیره عامل رشد روز افزون دستفروشی شده‌اند و متروی تهران با سهم چشمگیری که در جابجایی شهروندان به خود اختصاص داده، به کانون بزرگی برای حضور دستفروشان تبدیل شده است.

دستفروشان از مترو، این پاساژ پر از مشتری که بیش از ۴ ملیون مسافر برای تردد در آن عبور و مرور می‌کنند به راحتی نمی‌توانند بگذرند، چراکه بدون پرداخت اجاره، بیمه، مالیات و بعضا عرضه اجناس بی‌کیفیت به امرار معاش خود می‌پردازند.

آشفته بازار در متروی تهران

این در حالی است که هر روزه تعداد زیادی از دستفروشان در متروی تهران به صورت خانوادگی و قومی از شهر‌های مرزی یا از ساکنان جنوب و حومه استان تهران مشغول فعالیت هستند و هیچ شخصی هم با آن‌ها کاری ندارد، اما افرادی که وارد کار دستفروشی می‌شوند، قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود به طرق معمول نیستند و مجبورند برای فرار از بیکاری یا به عنوان شغل دوم و سوم به دستفروشی روی بیاورند.

البته اخیرا متروی تهران با ایجاد بستری در داخل کریدور‌های خود نظیر چهارراه ولیعصر (عج) و ایستگاه‌های دیگر و اختصاص آن به فروشندگان سعی در کاهش این پدیده و کنترل آن کرده است که به نوبه خود راه حل مناسبی است، اما تفاوت اجناس فروشی در این غرفه‌های سیار نظیر تئاتر شهر و دیگر ایستگاه‌ها با آن چیزی که در داخل قطار‌ها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، احتمالا عدم موفقیت این طرح را به دنبال خواهد داشت.

دستفروشان، بازاری با جمعیت میلیونی را هرگز رها نمی‌کنند و به هر طریقی راه خود به این بازار بزرگ را باز خواهند کرد، پس تنها راه حل موثر برای این پدیده، ساماندهی و صدور مجوز و صد البته کنترل همه‌جانبه دستفروشان و اجناسی است که آن‌ها عرضه می‌کنند، اما تاکنون تنها شاهد حضور این افراد در داخل واگن‌های مترو بودیم که اجناسی نظیر لوازم جانبی تلفن همراه، سیم شارژ، لوازم آرایش، پوشاک، مواد غذایی و همچنین آدامس‌های خارجی با جملاتی عجیب را می‌فروشند.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت دستفروشان در مترو اظهار کرد: در حال حاضر تعداد این افراد در حال افزایش است، اما بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌شود.


بیشتر بخوانید: سونای رایگان در متروی تهران! / شاهکار مترو با روشن‌کردن بخاری به‌جای کولر در تابستان


مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این افراد به عنوان مسافر داخل مترو می‌روند و شروع به دستفروشی می‌کنند، گفت: برخی از دستفروشان زن هستند که برای مقابله با آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسافران مترو باید در بخشی از این موضوع با ما همکاری کنند، چرا که روزانه بیش از ۱۲۰ قطار در حال حرکت است و هر یک از این قطار‌ها ۷ واگن دارند و به اندازه همه واگن‌ها نیرو نداریم.

امروزه دستفروشان نه تنها در واگن‌های مترو، بلکه در سکو‌های ایستگاه‌های مترو نیز حضور دارند و نیرو‌های امنیتی و حفاظتی مترو هیچ برخوردی با این افراد نمی‌کنند و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان شده است، چراکه دیگر فضایی برای نشستن و عبور و مرور مسافران وجود ندارد.

آشفته بازار در متروی تهران

حضور این دستفروشان در سکوهای ایستگاه‌های مترو به راحتی قابل کنترل است و ماموران مستقر در سکو‌ها می‌توانند نسبت به ساماندهی دستفروشان حاضر در این محل‌ها اقدام کنند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از کمبود نیرو در داخل واگن‌ها خبر داد که علی‌رغم گفته این مدیر مسئول، حضور مأموران در سکو‌ها قابل مشاهده است.

با این حال آن دسته از شهروندانی که در ایستگاه‌های شلوغ غرفه‌هایی را اجاره کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند، چراکه با وجود این افراد در سکو‌ها اجناس آنان به سختی به فروش می‌رسد و ضرر می‌کنند، پس بهتر است شرکت بهره برداری متروی تهران برای رفع این موضوع فکری کند، چراکه تبدیل شدن ایستگاه‌های مترو به آشفته بازار جلوه خوبی برای شهر ندارد.

پاسخ مترو تهران به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان

شرکت مترو تهران در پی انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان «آشفته بازار در متروی تهران/ تبدیل ایستگاه مترو به بازار شام» با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد: احتراما پیرو انتشار خبری باعنوان؛ آشفته بازار در متروی تهران/ تبدیل ایستگاه مترو به بازار شام در روز شنبه ۱۵تیرماه ۹۸ جوابیه به شرح زیر ارسال می‌شود، خواهشمند است برابر قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام کنید.

روز شنبه ۱۵ تیر ماه ۹۸ باشگاه خبرنگاران جوان در خبری با تیتر آشفته بازار در متروی تهران/ تبدیل ایستگاه مترو به بازار شام، سعی کرده پدیده دستفروشی را که این روز‌ها در تمام سطح شهر تهران دیده می‌شود را با زدن تیتری با این مضمون به ضعف عملکردی در مترو ربط دهد. این در حالی است که دستفروشی پدیده‌ای است که این روز‌ها در تمام اماکن عمومی به چشم می‌خورد و عمده‌ترین دلیل وقوع این پدیده مسائل اقتصادی و اجتماعی است، اما ربط دادن این پدیده به مترو که عامل اصلی آن بیکاری، ازکارافتادگی، فقر و ... عنوان می‌شود به مترو به عنوان یک شرکت خدماتی که وظیفه جابجایی مسافر را دارد، مربوط نمی‌شود.

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به عنوان اولین و بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات حمل و نقل ریلی درون شهری در کشور مسئول ارائه خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری همراه با دقت، ایمنی و سرعت است و همواره تمام توان خود را در این زمینه به کار گرفته است و با توجه به اینکه این ناوگان روزانه پذیرای بیش از دو و نیم میلیون مسافر است، پدیده‌ها و معضلات اجتماعی از جمله دستفروشی ناگزیر در آن بروز پیدا می‌کند که رسیدگی به آن‌ها همانند همه اماکن عمومی دیگر بر عهده سازمان‌های مربوطه و متولیان امر است.

البته این شرکت خود را موظف به تأمین رفاه و آسایش مسافران می‌داند و در این راستا همواره بهترین همکاری را با پلیس مترو و یگان انتظامی و سایر نهاد‌ها داشته است. همچنین پرسنل امور ایستگاه‌های شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه همواره نسبت به هدایت دستفروشان به خارج از ایستگاه و ممانعت از ورود آن‌ها (درصورت شناسایی) اقدام می‌کنند.

البته اخیرا متروی تهران با ایجاد بستری در داخل کریدور‌های ایستگاه‌های خود نظیر ایستگاه تئاترشهر و اختصاص آن به فروشندگان سعی در کاهش این پدیده و کنترل آن کرده است.

اما واقعیت این است که دستفروشی در مترو به سلیقه مسافران برمی‌گردد، آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند که مترو یک محل امن برای تردد باقی بماند یا به یک مرکز خرید سرپایی اجناس تبدیل شود. اگرمسافران محترم از دستفروشان خرید نکنند، این افراد قطار‌های مترو را به عنوان محل کسب خود انتخاب نمی‌کنند و در نتیجه آرامش بیشتری در فضای مترو برقرار خواهد شد، چرا که قانونی برای ممانعت از حضور آن‌ها در مترو وجود ندارد.

شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به منظور فرهنگ سازی و آموزش شهروندی در این زمینه هم اقداماتی انجام داده است که پخش پیام‌های بازدارنده از طریق پیج ایستگاه ها، پخش فیلم در مانیتور‌های داخل ایستگاه‌ها و قطار‌ها و نصب بنر‌های آموزش شهروندی در فضا‌های مترو جهت مقابله با دستفروشی از جمله آنهاست.

انتهای پیام/