سندی بنیادین با مضامین غنی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین ، سندی بالادستی با مضامین غنی است که مسیر حرکت ما را تعیین میکند و به جای پیچیده کردن این سند، باید آن را ترجمه کنیم و ترجمه سند یعنی تصویب قوانین و مقرراتی که به اجرایی شدن زیر نظام‌های سند منجر شود.

وی که در گردهمایی نظام راهبری مدرسه محوری که به همت اداره کل آموزش و پرورش مازندران و با حضور مدیرکل، معاونان، مدیران و معاونان آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان در اردوگاه دانش آموزی برگزار شد افزود: باید از پیچیده کردن مدرسه محوری پرهیز کنیم و درعمل باید نشان دهیم که مدرسه محور تمام فعالیت‌ها است و از آموزش تا پرورش باید به سمتی برویم که مدرسه محور باشد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: مفهوم آموزش با تعلیم و تربیت تفاوت‌های بنیادین دارد.

کمرئی افزود: در تعلیم و تربیت، شش ساحت سند تحول، کانون توجه است و معلم نیز یک تسهیل گر است این درحالی است که در آموزش ذهن دانش آموز، ظرف تلقی می‌شود و نقش معلم نیز تا نقش یک دریل، تنزل پیدا میکند، دریلی که باید ظرف ذهن دانش آموز را باز کند و آنچه که دلش خواست در آن بریزد.

وی با بیان اینکه معلم در نظام تعلیم و تربیت، کنترل کننده دانش آموزان نیست بلکه تلاش میکند تا دانش آموز را در فرآیند آموزش قرار دهد و آموزش اتفاق بیفتد و دانش آموز هم لذت ببرد گفت: معلم در این نظام، به فکر انتقال یک طرفه دانش نیست بلکه دانش آموز را انسانی میداند که ویژگی‌ها و خصایص خود را دارد و این ویژگی‌ها را در نظر دارد.

وی با اشاره به برش کیک پروژه مهر در یکی از ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی به من این نوید را میدهد که فضایی شاداب به همراه نوعی احساس مسئولیت در خصوص پروژه مهر در استان وجود دارد و به پروژه مهر فکر میشود و این از نظر ما بسیار ارزشمند است.

وی همچنین از پروژه مهر به عنوان یک کار تیمی یاد کرد و گفت: تمام بخش‌های آموزش و پرورش باید در این امر درگیر باشند تا نتیجه مناسب تحصیل شود.

وی در خصوص مدرسه محوری گفت: در پروژه مهر و در نظام تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشگاهی مهمترین بخش کار است و مدیر، خلق کننده چشم انداز‌های مدرسه است و اینکه مدرسه در پایان سال و چندسال آینده، به کجا می‌خواهد برود و به عبارت واضح‌تر، مدیر مدرسه تعیین کننده  و همچنین نگهبان چشم انداز‌ها است و باید مراقب باشد که به اهداف  رسیدند یا خیر و چرا؟!
انتهای پیام/س
 

سند تحول بنیادین مسیر حرکت ما را تعیین میکند