افت تحصیلی، پیامد اعتیاد دانش‌آموزان به بازی‌های رایانه‌ای

افت تحصیلی، پیامد اعتیاد دانش‌آموزان به بازی‌های رایانه‌ایبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لذت بخش‌ترین خاطرات اغلب افراد به دوره کودکی و شور و نشاط غیر قابل وصف آن مربوط می‌شود و این احساس به طور تقریبی در بیشتر افراد مشترک و همسان است.

بازی‌های ساده کودکی و ذهن بی دغدغه و البته دور از هر گونه کینه و انتقام و بدخواهی کودکان جزو مشخصات بارز دوره کودکی به شمار می‎روند و البته برای تعداد قابل توجهی از کودکان در دنیای مدرن امروز شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود.

از آن بازی‌های ساده و شادی آفرین دیگر خبری نیست و جای آن را بازی‌های ذخیره شده در رایانه شخصی کودکان و یا رایانه‌های گیم نت‌ها با مضامینی خشونت آمیز و پر جنجال والبته با چاشنی هیجان کاذب گرفته است.

بازی‌های رایانه‌ای پای ثابت سرگرمی اغلب دانش‌آموزان امروزی

متاسفانه سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازی‌های رایانه‌ای یکی از سرگرمی‌های ثابت فرزندان در خانواده جامعه امروز شده است و این مسئله عواقب و پیامدهای بسیاری را برای آن‌ها به ویژه برای دانش‌آموزان به دنبال دارد.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بازی‌های رایانه‌ای که امروزه پای ثابت تفریحات کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: والدین باید برای ساعات اوقات فراغت فرزندان خود، برنامه ریزی کنند و نباید آن‌ها را بدون راهنمایی و همراهی رها کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازی‌های رایانه‌ای یکی از سرگرمی‌های ثابت فرزندان در خانواده جامعه امروز شده است و این مسئله عواقب و پیامدهای بسیاری را برای آن‌ها به ویژه برای دانش‌آموزان به دنبال دارد.

این جامعه شناس اضافه کرد: افت تحصیلی دانش آموزان و موضوع عدم علاقه آن‌ها به درس و ادامه تحصیل یکی از مهمترین پیامدهای وابستگی بیش از حد آن‌ها به گذراندن وقت با انجام بازی‌های رایانه‌ای است و والدین باید مراقب فرزندان دانش آموز خود باشند.

قرائی مقدم تاکید کرد: ترویج خشونت و عصبانیت میان کودکان و همچنین عدم تمرکز و پرخاشگر شدن دانش آموزان از دیگر پیامدهای روانی و اجتماعی وابستگی کودکان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: کودکان توانایی مدیریت زمان خود در اوقات فراغت را ندارند و تنها با کمک و همراهی والدینشان می‌توانند به صورت صحیح و منطقی در این مورد تصمیم گیری کرده و در این موضوع موفی ظاهر شوند.

این جامعه شناس تصریح کرد: در بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای خشونت و عصبانیت شخصیت‌های حاضر در بازی مشهود و نمایان است و این شخصیت‌ها کودکان و نوجوانان را نیز به پرخاشگری و بروز برخوردهای تند و نا متعارف با همسالان و همکلاسی‌های خود تشویق و ترغیب می‌کنند.

قرائی مقدم همچنین تضعیف رابطه عاطفی، تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان و کاهش خلاقیت آن‎ها در تکالیف درسی را یکی دیگر از پیامدهای سوء، استفاده بیش از حد از رایانه و بازی‌های رایانه ای برشمرد و توجه و نظارت هر چه بیشتر والدین تاکید کرد.

تشخیص اینکه چه برنامه ریزی برای دانش‌آموزان در اوقات فراغت آن‌ها پس از مدرسه مناسب است با والدین کودک به شرط آگاهی و دانایی آن‌ها و البته با مشورت گرفتن از مشاوران تحصیلی متخصص و دلسوز در این حوزه است.

گزارش از: فرزانه فراهانی

انتهاي پیام/