اصفهان؛
نصب «فرش پیور» لرزش‌های حرکت مترو را به حداقل رسانده است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا صلواتی با اشاره به آخرین وضعیت متروی اصفهان اظهار کرد: از هفته آینده شهروندان اصفهان می‌توانند برای عبور و مرور در سطح شهر از مترو استفاده کنند.

وی افزود: اصفهان به دلیل آثار تاریخی در زیر زمین به عنوان یک شهرموزه محسوب شده و مورد توجه نهادهای جهانی همچون یونسکو است و حفاری جهت احداث خطوط مترو در این شهر باعث شد تا آثار تاریخی نهفته در شهر اصفهان کشف شود و این یک مزیت بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: همیشه این حساسیت برای شهر اصفهان بوده که آیا عبور مترو می‌تواند در آثار تاریخی این شهر خللی ایجاد کند؟ این حساسیت‌ها تا حدودی مانع توسعه حمل و نقل شهری در اصفهان نیز شده است و نگاه سنت‌گرایی شاید این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که در نقطه‌ای متوقف شویم و پیشرفتی نداشته باشیم اما چنین چیزی نیست و در عین حفظ تاریخ و هویت درصدد پیشرفت و توسعه شهری خواهیم بود.

صلواتی عنوان داشت: تست لرزه‌نگاری ارتعاشات مترو هفته گذشته برای نخستین بار در شهر اصفهان انجام شد و خوشبختانه نتایج امیدوارکننده و قابل قبولی داشت، این امر کمک می‌کند تا بتوانیم علاوه بر حفظ تاریخ و میراث فرهنگی شهر، همگام با جریان توسعه، رفاه شایسته شهر را برای شهروندان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: تائید سامانه پایش تست ارتعاشات متروی اصفهان توسط سازمان میراث فرهنگی، اطمینان خاطری برای علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی و آثار باستانی بود؛ احداث خط یک متروی اصفهان سازگار با الزامات و استانداردهای میراث فرهنگی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان داشت: طی 2 سال اخیر در روند احداث خط یک متروی اصفهان به خصوص ایستگاه‌های میدان امام حسین و میدان انقلاب، شهرداری اصفهان تعاملات بسیار خوبی با میراث فرهنگی داشت.

وی ادامه داد: پایه‌های کاخ جهان‌نما در میدان امام حسین حفظ، تثبیت و تحکیم شده است و دغدغه‌های میراث فرهنگی یکی پس از دیگری در حال تثبیت است و حساسیت‌های دوستداران آثار باستانی در نظر گرفته شده است.

صلواتی خاطرنشان کرد: حاشیه‌هایی که گاهاً برای مدیریت شهری اصفهان ایجاد شده، همواره باعث کند شدن جریان توسعه و پیشرفت این شهر بوده است.

وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از ارتعاشات و آسیب‌رسانی به آثار تاریخی اصفهان اذعان داشت: برای جلوگیری از انتقال لرزش عبور مترو به آثار باستانی، لایه‌ای با عنوان فرش پیور میان ریل‌ و تراورس‌های متروی اصفهان نصب شده و لرزش‌های ناشی از حرکت مترو را به حداقل رسانده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ابراز کرد: پس از بررسی میراث فرهنگی هیچ‌گونه ارتعاشاتی در طول تونل‌ها وجود نداشته و تنها در لحظه رسیدن قطار به ایستگاه‌ها لرزش‌های اندکی احساس می‌شود؛ براساس داده‌های علمی و مطالعاتی دانشگاه اصفهان، ارتعاشات متروی اصفهان از حد استاندارد و نرمال بسیار پایین‌تر است.

 

انتهای پیام/م