در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛
چرا با سند آموزش ۲۰۳۰ مخالفت می‌شود؟

توقف اجرای سند 2030 نقطه مثبت است/ پیگیر مسائل فنی و علمی سند 2030 هستیم

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: در این سند چندین چالش اساسی وجود دارد که باید به آن توجه شود و اساسی‌ترین مسئله این است که با وجود اسناد بالا دستی کشور نیاز به چنین سندی وجود ندارد علاوه بر این مسئله موانعی در مبانی سند وجود دارد که اجرای آن را دچار مشکل می‌کند.
 
سلیمی افزود: برخی بندهای سند ۲۰۳۰ با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایرت دارد که مسئولان ارشد نظام و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری مخالف اجرای این سند در کشور هستند البته با توجه به اظهارات دولت اجرای این سند متوقف شده است که این مسئله خود نقطه مثبتی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دیگر چالش‌های این سند اشاره کرد و گفت: باید خروجی این سند را مورد توجه قرار داد چراکه با توجه به بندهایی از این سند و مبانی اومانیستی که در آن وجود دارد خروجی دانش‌آموختگان سکولار خواهد شد علاوه بر این مسئله آموزش‌های نظامی مبتنی بر خشونت به دانش‌آموزان برای ما قابل قبول نیست.

سلیمی اظهار کرد: در این سند مساوات جنسیتی جایگزین عدالت جنسیتی شده و از این مسئله برداشت‌های متفاوتی می‌شود که در کشور ما مغایر با قوانین اسلامی است.

وی تصریح کرد: باید به جزئیات این سند نیز توجه شود و ۱۵۰ دفعه کلمه تضمین در آن به کار برده شده که ممکن است مشکل‌ساز شود علاوه بر این مسئله سند ۲۰۳۰ موجب تغییرات ساختاری خواهد شد که باید دید که این تغییرات چقدر در کشور تأثیرگذار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ در آموزش بسیار حساس است گفت: نباید این مسئله دستخوش مسائل سیاسی شود و ما نیز پیگیر مسائل فنی و علمی آن هستیم تا تأثیر آن بر نظام آموزشی مشخص شود البته توقف اجرا توسط دولت خود نقطه امیدی است.

سلیمی یادآور شد: محتوای سند بسیار جدی است و با توجه به اینکه حساس‌ترین بخش جامعه یعنی آموزش را درگیر کرده به شدت پیگیر مسئله هستیم تا شرایط این سند مشخص شود، البته در توقفی که به آن اشاره شد بطور کلی بیانیه اینچئون را تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/