مشهد؛
ضرورت ورود طلاب و روحانیون مبلغ به فضای مجازی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه و کارشناس رسانه در این نشست گفت: باید اذعان کرد همان قدر که ابزارهای جدید مفید ودر دسترس هستند، ممکن است آسیب رسان و مضر باشند.

احمدعارفخانی بر ضرورت ورود طلاب و روحانیون مبلغ به فضای مجازی تاکید کرد و گفت: طلاب و روحانیان مبلغ قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین، شناخت کافی و وافی برای استفاده از ابزارهای نوین کسب کنند.

وی با بیان اینکه یک اشتباه در منبر و فضای رو در رو با مخاطب، تعداد کمی را با مشکل مواجه می کند ولی در عرصه های دیگر به محض صادر شدن کلام، به سرعت و با رشد زیادی در جامعه تکثیر و دست به دست می شود به ضرورت ورود طلاب و روحانیان مبلغ به فضای مجازی تاکید کرد و افزود: لازم است طلاب کاملا مسلح و مسلط به علوم اسلامی و با مطالعه و آگاهی لازم وارد عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای شوند.

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان مبلغ قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین، کاملا این عرصه ها را بشناسند و شناخت کافی و وافی برای استفاده از ابزارهای نوین کسب کنند.

عارفخوانی با اشاره به نظرات صریح رهبری درباره فضای مجازی کشور افزود: ایشان می فرمایند: فضای مجازی قتلگاه نوجوانان و جوانان شده است و منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است و آن‌ها هم دارند به ما ضربه می‌زنند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه شبکه اجتماعی تلگرام با رد و بدل کردن روزانه 15 میلیارد پیام، پرطرف دارترین شبکه اجتماعی در ایران است، ادامه داد: مردم کشورمان در محیط تلگرام بیش از 170 هزار شبکه تلگرامی به راه انداخته اند که در این میان 11 هزار کانال بیش از 5000 نفر عضو دارد و هر کاربر ایرانی به طور میانگین در 10 کانال عضویت دارد و روزانه بیش از 100 مطلب را از تلگرام مطالعه می کنند.

عارفخانی به تغییر تکنولوژی تلفن همراه و ورود تلفن‌های همراه هوشمند در عرصه ارتباطات اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد وابستگی‌های جدید، کم‌حوصلگی، بی‌تابی، به دنبال شارژ بودن، شب‌ها به همراه گوشی خوابیدن، بیدارشدن‌های متعدد در شب و مراجعه به گوشی در ابتدای صبح از نتایج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند است.

وی مرحله پس از ایجاد وابستگی را نیازسنجی دانست و ابراز داشت: مرحله پس از ایجاد وابستگی، نیازسنجی مردان، زنان، خردسالان و ... به طور مثال در جامعه ایران است و برهمین اساس گوگل ۳۵ هزار کارمند دارد و تنها سه هزار نفر در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ۳۲ هزار نفر در بخش نیازسنجی کار می‌کنند.

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با بیان اینکه مرحله پس از نیازسنجی، مدیریت انسان، تسخیر افکار، عقاید و باورهای او است، گفت: ۶۸ درصد طلاق‌ها در کشورها به دلیل ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: زنان، مردان، دختران و پسران در فضاهای مجازی می فهمند که راه را اشتباه رفتند ولی در این مرحله دیگه چاره ای ندارند و این واقعیت انسان در فضای مجازی است.

عارفخانی سرعت تغییرات، تمرکز روی قابلیت های فکری، رشد غیرقابل پیش بینی اطلاعات و فناوری های مربوط به حوزه ذخیره، سازمان دهی و دسترسی به اطلاعات، ظهور بزرگراه های اطلاعاتی و حقایق مجازی را از ویژگی های عصر اطلاعات دانست و بیان داشت: رمز بقای هر دانشی مستلزم سواد و دانش خاص آن شرایط است.

وی با بیان اینکه حفظ هویت و فرهنگ کشور در شرایط کنونی، مستلزم ارتقای سواد رسانه ای در جامعه است، بر لزوم ورود سرفصل دروس سواد رسانه‌ای در حوزه‌ های علمیه تاکید کرد و افزود: تشکیل کارگروه‌های پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی، برگزاری کارگروه‌های سواد رسانه‌ای برای مبلغان، تربیت مربیان سواد رسانه‌ای و ورود به مباحث فضای مجازی در دروس خارج از اقدامات مهم و تاثیر گذاری است که می‌تواند انجام گیرد.

انتهای پیام//ف.ج