ایلام؛
جذابیت تبلیغات انتخابات در ایلام با نمادهای محلی
جذابیت تبلیغات انتخابات در ایلام با نمادهای محلیبه گزارش حوزه انتخابات گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ایلام برای برجسته سازی و چهره کردن خود از مدت ها پیش از آغاز تبلیغات حتی قبل از نام نویسی در عرصه رقابت ها به جنب و جوش برای انتخاب نماد و نشانی می افتند تا بتوانند با بهره گیری از نمادهای منحصر به فرد و نشان های ناب خود را بهتر و بیشتر از رقبای دیگر در معرض دید و مرکز توجه مردم قرار دهند.

براین مبنا در عموم انتخابات مرسوم است که نامزدها یک عبارت یا جمله و یا شبه جمله را به عنوان شعار و نیز معرفه انحصاری و چکیده ای از نوع نگرش کلان خود انتخاب می کنند و در انتخاب آن جمله معمولا چشم به طرح و برنامه های مطمح نظر رای دهندگان دارند.

در ایلام نیز نامزدهای انتخابات مجلس کم و بیش از این رویه پیروی کرده اند اما براساس روانشناسی اجتماعی جمله آنها بیشتر از اینکه خبری و متضمن طرح اجرایی آنها باشد محتوایی ادبی و هنری دارد.

شاید بتوان گفت نوع انتخاب نماد، نشانه و یا شعار محوری نامزدها در مقطع تبلیغات بیشتر از آنکه معرف ذهنیت و نگرش کلان نامزدهای انتخاباتی باشد نشان دهنده شاخص های تعیین کننده رفتار انتخاباتی مردم و نوع ذائقه عمومی است.

براین مبنا است که ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات استان ایلام در تلاش برای انتخاب محتوای تبلیغی که بیشتر از هر مورد دیگری در انگیزش و جلب نظر رای دهندگان موثر واقع شود بر استفاده از نمادها و مظاهر فرهنگی و تاریخی که ریشه در فرهنگ، تاریخ، هنر و گویش مردمان این منطقه دارد تکیه کرده اند.

استفاده از لباس های سنتی و کردی همراه با حمل و سلاح و درج تک بیت هایی از سرود های معاصر و یا قدیمی والبته جذاب کردی درمتن ها و نوشته های تبلیغی نامزدهای انتخاباتی ایلام بسامد بالایی یافته است.

پخش موسیقی و آهنگ های سنتی و محلی از دیگر عناصری است که ستادهای تبلیغاتی برخی نامزدها درایلام از ان بهره می گیرند و با توجه به روال روبه افزایش آن به نظر می رسد که این ابزار دستکم از نظر مشاوران تبلیغاتی نامزدها در جلب توجه مخاطبان موثر بوده است.

انتهای پیام/