نویسنده داستانهای دفاع مقدس باید تجربه حضور در جنگ را داشته تا خواننده بیشتر تحت تاثیر داستانهایش قرار گیرد.

محمدرضا گودرزی منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: نویسنده داستانهای دفاع مقدس اگر تجربه حضور در جبهههای جنگ را داشته باشد بهتر میتواند آن حس را به خواننده منتقل کند و خواننده داستان انس بهتری با قصه و حتی نویسنده پیدا میکند.
وی بیان کرد: خیلی از نویسندگان تجربه جنگ را کسب نکردهاند که بر اساس مدارک، شواهد و داستانهایی که خواندند، شروع به نویسندگی در این حوزه میکنند، و چون نویسنده با جنگ ملموس نبوده به خوبی پیام داستان منتقل نمیشود.
این منتقد ادبی با بیان اینکه بعضی از نویسندگان عناصر ادبی را رعایت نمیکنند افزود: کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند توجه بسیاری به محتوای داستان و انتقال روایات آن کرده و همین امر سبب میشود که خیلی به ارزشهای ادبی و عناصر آن توجه نکنند و به طور کلی دغدغه بیان داستان زیبا، نحوه زیباییشناسی و فرمدادن به نوشته را فراموش میکنند.
وی ادامه داد: بعضی از آثار، شعاری از آب درمیآیند و نویسنده داستان سعی در قهرمانسازی میکنند و این در حالی است که نویسنده باید در نوشتههایش بیطرفانه به مسائل نگاه کند تا خواننده روایت داستان را عمیقتر باور کند.
گودرزی ابراز داشت: به خاطر مشکلات اقتصادی خواننده، طرفداران کتاب کمتر شده. به طوری که اگر خواننده از نظر مالی وضعش مناسب نباشد اولویت خرج کردن پولش را به غذا و پوشاک داده و دیگر پولی بابت خرید کتاب و خواندن آن نمیکند و کتاب نویسنده به فروش نمیرود، و همچنین امروزه متاسفانه به دلیل مشغلههای فراوان، مردم دیگر فرصت خواندن کتاب پیدا نمیکنند.
این منتقد ادبی عنوان کرد: متاسفانه در ایران عادت به خواندن کلا کم است و در بهترین حالت، یک کتاب 2 هزار تا 3 هزار جلد به فروش میرود و برای جاانداختن فرهنگ کتابخوانی زمان زیادی میرود.
وی در پایان یادآور شد: اگر دولت از نظر اقتصادی نویسنده و ناشر را حمایت کند کتاب ارزان به دست مردم میرسد و با بهبود فضا و گسترش برنامههای مخصوص کتاب، کتابخوانی کمک شایانی به این امر مهم و ارزشی میکند.
انتهای پیام/