معاون آموزشی وزارت علوم:
از رشد کیفی دانشگاه‌ها غافل مانده‌ایم
به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام‌های آموزشی که صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها با وجود اینکه به تمام افراد رشد کمی پرداخته‌اند ولی متاسفانه از رشد کیفی غافل مانده‌اند. 

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم این کنفرانس ملی بررسی وضعیت آموزش عالی است و برای ورود به این مساله باید یک ترسیمی از اطلاعات وضعیت نظام آموزشی در ذهن داشته باشیم. 

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان به هر حال یک دانشگاه محوری و تاثیرگذار است و این دانشگاه با 65 هزار واحد در گوشه و کنار کشور دارد و 700 نظام آموزش عالی در سطح کشور به فعالیت مشغول هستند. 

شریعتی نیاسر عنوان کرد: بیش از 15 درصد جمعیت دانشجو را دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌دهد و بیش از 55 درصد این دانشگاه هیئت های علمی هستند. دانشگاه‌های غیر دولتی تنها 10 درصد جمعیت دانشجو را پوشش می‌دهد و 75 درصد جمعیت دانشجویی تحت زیر نظام‌های دانشگاه‌های آزاد،‌ پیام‌نور‌ و علمی و کاربردی هستند. 

وی در این خصوص افزود: به عبارتی 85 درصد جمعیت دانشجو توسط زیر نظام‌های غیر دولتی پرورش می‌یابند. 

وی بیان کرد: نسبت دانشجو به استاد حدود 80 و 90 درصد است که روال عادی آن در سطح کشور باید 20 تا 40 درصد باشد. 282 مرکز علمی و دولتی وجود دارد و تقریبا 103 مورد از این مراکز در 4 الی 5 سال گذشته مجوز گرفتند و 47 مورد از این مراکز در سال 94 موفق به اخذ مجوز شدند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه فرهنگیان توسعه مراکز دولتی است و باید برای نسل جوان بخش خصوصی فعال شود و نسل جوان به هر نحوی به بخش خصوصی راه پیدا کند. 

وی افزود: شعارهایی که امسال مطرح می کنیم کنترل کمی، ارتقا کیفی،‌ اقتدار و هماهنگی‌ است و این شعارها را به موازات دو حرکت انجام می‌دهیم. یکی هماهنگی بخش کمی و دیگری ابزارها و تسهیلات را پیش بینی می‌کنیم و بنابر آن قواعد و ضوابط را تعدیل می‌کنیم. 

شریعتی نیاسر اظهار داشت: ما در آموزش عالی بیش از آن که به نظارت توجه داشته باشیم دخالت در برنامه‌هایمان غلبه داشته و اگر بتوانیم بخش دخالت و اثر گذاری را کاهش دهیم به مراتب بخش کیفیت،‌ جدی‌تر و مهمتر می‌شود و در همین راستا گامهایی را برداشته‌ایم. 

وی عنوان کرد: چند سیاست کاری را دنبال کرده‌ایم ماموریت‌گرایی یکی از این سیاست‌هاست مشکل ما زمانی است که در دانشگاه‌ها ماموریت‌گرایی تعریف نشده است و امیدواریم مسئله ماموریت‌گذاری و سیاست‌گذاری برای تمام دانشگاه‌ها تعریف شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت دانشگاه‌ها باید در حوزه بین المللی یک تعریف خاص برای خود داشته باشد و حتی در سطح دانشگاهی مهارت تفاهم نامه و قراردادهای مشترک وجود داشته باشد.

انتهای پیام/