گزارشی از پروژه حرم تا حرم؛
کاهش 85 کیلومتری مسیر مشهد تا قم/ صرفه‌جویی 500 میلیون لیتر بنزین با افتتاح آزادراه حرم تا حرم
تلفنی** کاهش 85 کیلومتری مسیر مشهد تا قم/ صرفه‌جویی 500 میلیون لیتر بنزین با افتتاح آزادراه حرم تا حرمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، این بار تلاشگران حوزه راهسازی قدم بر راهی گذاشته‌اند که مسیر عاشقان ولایت را از حرم حضرت معصومه (س) تا حرم امام رضا (ع) است را هموارتر نمایند راهی که رکورد بزرگترین آزادراه را به نام خود ثبت کرده است. 

بر اساس این گزارش سال‌های بسیاری بود که عاشقان خاندان کریمه اهل بیت همواره راه میان قم و مشهد مقدس را به سختی طی می‌کردند و این مسیر طولانی برای این عاشقان همواره دشوار بود بنابراین راهسازان اقدام به ایجاد راهی کردند که این مسیر کوتاه‌تر شود. 

سردار عبدالهی رئیس قرارگاه خاتم‌النبیاء در خصوص این پروژه گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و به حرم امام رضا (ع) به اتمام می‌رسد. 

این گزارش می‌افزاید: آزادراه حرم تا حرم با طی مسافت یک هزار کیلومتری راه عاشقان ولایت را محدود و هموار کرده است و رکورد بزرگترین پروژه آزادراهی را به نام خود ثبت کرده است. 

در فاز یک این پروژه که 350 کیلومتر است از قم به گرمسار متصل می‌شود و از گرمسار به سمنان و پس از آن به نیشابور و در نهایت به باغچه که همان شهر مقدس مشهد است ختم می‌‌شود. 

گفتنی است در قطعه اول مسیر قم به تهران و در نهایت سمنان است که عبور از این مسیر 152 کیلومتر است که نسبت به جاده قدیم 85 کیلومتر از مسیر کوتاه‌تر شده است. 

بر اساس این گزارش این پروژه آزادراهی دارای شش لاین است که هر طرف دارای سه لاین است و سرعت مجاز عبور 120 کیلومتر است. این آزادراه همچنین دارای دو جایگاه عوارضی، دارای دو مجتمع رفاهی و همچنین دارای دو جایگاه بنزین است. 

همچنین می‌توان از مزایای این سفر کاهش 90 دقیقه‌ای زمان برای خودروهای سبک و 150 دقیقه‌ای برای خودروهای سنگین و کاهش 500 میلیون لیتری بنزین در طول سال در یک دوره بهره‌برداری 20 ساله را ذکر کرد. 

بر اساس این گزارش، در پروژه حرم تا حرم 13 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی شده و حدود 1.5 تن آسفالت و 300 هزار مترمکعب بتن‌ریزی و همچنین هزار و 700 دستگاه ابنیه در طول ساخت این پروژه استفاده شده است. 

تلاقی و همجواری این آزادراه با خطوط ریلی کریدور شرقی کشور ساخت و ساز را پیچیده‌تر کرده بود بنابراین بر روی پل راه‌آهن دیوار بتنی به مساحت 1.80 کشیده شده است و با توجه به ترافیک مسیرهای مواصلاتی با استان تهران و موقعیت جغرافیایی پایتخت لزوم اتصال آزاد راه به یکدیگر امری ضروری به شمار می‌رود. 

در ادامه سردار عبدالهی رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: آزادراه کمربندی جنوبی تهران را در دست داریم که این آزادراه از آبیک به چرمشهر به مساحت حدود 164 کیلومتر داریم که هدایت کرده‌ایم که این آزادراه را به آزادراه حرم تا حرم هدایت کرده‌ایم. 

گفتنی است جورابچی مدیرکل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه‌ها در خصوص زمان اجرای این پروژه گفته است قرارداد ساخت این پروژه در 91.12.22 منعقد گردید و در ششم اسفند ماه امسال پس از گذشت دو سال به اتمام می‌رسد. 

وی یادآور شد: حدود 18 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در زمان سفر و حدود 4 هزار میلیارد ریال کاهش سوخت برای مصرف بنزین در طول بهره‌برداری 20 ساله انجام می‌شود. 

بر اساس این گزارش توسعه آزادراه‌های کشور تنها به این پروژه ختم نمی‌شود بلکه با توسعه کریدورهای مهم کشوری می‌توانیم مسیر رسیدن به حرم امام رضا را هموارتر نماییم. 

لازم به ذکر است فردار فاز اول پروژه عظیم حرم تا حرم که مسیر قم به گرمسار است با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. 

انتهای پیام/