از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛
مروری بر وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: با توجه به نقش و جایگاه توسعه علمی در اسناد بالادستی و ضرورت تمهید زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر، دانشگاه فرهنگیان بر اساس مصوبه مورخ1390/10/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با رویکرد تخصصی، حرفه‌ای، فرهنگی و تربیتی راه اندازی شد.

با توجه به اهداف اساسی پنج گانه و وظایف مهم ده گانه این دانشگاه و گذشت دو سال از فعالیت آن، با بررسی به عمل آمده باید گفت اگر چه در زمینه‌های مختلف از جمله: راه اندازی و شکل دهی، جذب حدود ۴۰ هزار نفر دانشجوی کار‌شناسی پیوسته، جذب ۱۱ نفر هئیت علمی، تدوین آیین نامه، دستورالعمل و ساختار سازمانی اقداماتی انجام شده است.

لیکن تکالیف و محورهای مهم و اساسی هم در اساسنامه و هم برای ارکان دانشگاه وجود دارد که لازم است اقدامات و پیگیری‌های لازم به عمل آید از جمله: راه اندازی تحصیلات تکمیلی، تربیت دانشجو – معلمان، مدیران و کارشناسانی در تراز جمهوری اسامی ایران و مبانی و اصول تربیت اسلامی و اقتضائات بومی، مهارت‌های تدریس چند رشته‌ای دانشجو معلمان، حرکت در مسیر نظریه‌پردازی، مطالعه و پژوهش‌های کاربردی، تولید دانش مورد نیاز آموزش و پرورش، راه اندازی مدارس تجربی، تعیین خط مشی‌های کلی، سیاست‌های کلان، راهبرد‌ها و بسترسازی لازم بر این اساس پیشنهاد می‌شود ضمن تقویت نقاط قوت و تلاش در جهت رفع نقاط ضعف ذکر شده، برنامه‌های زیر نظام اصلی تربیت معلم و تامین منابع انسانی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود. همچنین ضروری است تکلیف متقاضیان هیئت علمی سریع‌تر روشن شود و با توجه به مشکلات فضا‌ها، بین تعداد دانشجو با رشته‌های مورد نیاز و فضاهای آموزشی تناسب برقرار شود، بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و محتواهای دروس یکی دیگر از ضرورت هاست. فرهنگیان دارای مدرک دکتری و کار‌شناسی ارشد در جذب هیئت علمی و در چارچوب ضوابط جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولویت باشند.

انتهای پیام/