مشاور مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
"تنوع فرهنگی" امتیازی برای "فرش ایرانی" در بازار جهانی است
حمید کارگر مشاور مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره طرح و نقش فرش ایران و تأثیر آن در میزان صادرات اظهار داشت: یکی از مزایای فرش دست باف ایران همان طرح و نقش‌ها است که هم ریشه در فرهنگ این سرزمین و هم دارای اصالتی که کشورهای رقیب ما از آن بی‌بهره‌ هستند، دارد.
 
وی گفت: با توجه به جایگاه فرش ایران در دنیا طرح و نقش فرش‌های دست‌باف تأثیرات بسزایی در میزان فروش ما به مشتریان داشته است.
 
وی ادامه داد: طرح‌های فرش ایران برگرفته از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است که هر کدام از نقش مایه‌ها دارای منشأ و داستانی در پس ظاهر خودشان هستند.
 
وی افزود: این طرح‌ها و نقشه‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است که با آداب و فرهنگ مناطق مختلف پیوند خورده است که این موضوع برتری طرح‌های ایران را بر رقبای ما افزایش داده است که همواره در حال نوزایی، تغییر و تکامل هستند.
 
وی درباره تفاوت طرح فرش ایران با فرش‌های دیگر گفت: خوشبختانه یکی از معیارهایی که در این زمینه به ما کرده تا بتوانیم طرح‌های متنوع و زیبایی به بازارهای جهانی عرضه کنیم. همین موضوع تنوع فرهنگی است ولی کشورهای دیگر از آن برخوردار نیستند.
 
وی ادامه داد: کشورهای رقیب ما و دیگر تولید کنندگان فرش دستبافت صرفاً کپی کننده طرح‌ها و نقوش ایرانی هستند و برخی طرح‌ها و نقش‌های مدرنی را که مورد استفاده قرار می‌دهند ارتباطی با هنرهای دیگر و اصالت‌های سرزمینشان ندارد.
انتهای پیام/