کارگر گفت: طرحهای فرش ایران بر گرفته از تاریخ و فرهنگ ایران است و هر کدام دارای منشأ و داستانی در پس ظاهرشان هستند که این مسئله یکی از عوامل مهم در توسعه صادرات ما است.

حمید کارگر مشاور مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره طرح و نقش فرش ایران و تأثیر آن در میزان صادرات اظهار داشت: یکی از مزایای فرش دست باف ایران همان طرح و نقشها است که هم ریشه در فرهنگ این سرزمین و هم دارای اصالتی که کشورهای رقیب ما از آن بیبهره هستند، دارد.
وی گفت: با توجه به جایگاه فرش ایران در دنیا طرح و نقش فرشهای دستباف تأثیرات بسزایی در میزان فروش ما به مشتریان داشته است.
وی ادامه داد: طرحهای فرش ایران برگرفته از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است که هر کدام از نقش مایهها دارای منشأ و داستانی در پس ظاهر خودشان هستند.
وی افزود: این طرحها و نقشهها از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت است که با آداب و فرهنگ مناطق مختلف پیوند خورده است که این موضوع برتری طرحهای ایران را بر رقبای ما افزایش داده است که همواره در حال نوزایی، تغییر و تکامل هستند.
وی درباره تفاوت طرح فرش ایران با فرشهای دیگر گفت: خوشبختانه یکی از معیارهایی که در این زمینه به ما کرده تا بتوانیم طرحهای متنوع و زیبایی به بازارهای جهانی عرضه کنیم. همین موضوع تنوع فرهنگی است ولی کشورهای دیگر از آن برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: کشورهای رقیب ما و دیگر تولید کنندگان فرش دستبافت صرفاً کپی کننده طرحها و نقوش ایرانی هستند و برخی طرحها و نقشهای مدرنی را که مورد استفاده قرار میدهند ارتباطی با هنرهای دیگر و اصالتهای سرزمینشان ندارد.
انتهای پیام/