یکی از مراجع تقلید ولایت را نیز امری فطری دانست و گفت: فطری بودن این امر یعنی پذیرش ولایت امیرمومنان(ع) مانند فطری بودن توحید است.

به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، آیتالله حسین وحید خراسانی امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «یس» اظهار داشت: خداوند در این سوره میفرماید «و ما لی لاَ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»؛ هر انسانی مفطور بر عبودیت و بندگی خدا است.
وی افزود: اعتقاد به توحید، نبوت و امامت از امور فطری است و روایاتی که اسناد آنها صحیح است این موضوع را مورد توجه قرار دادهاند.
این مرجع تقلید عبارت «و ما لی» را در آیه مذکور مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: واقع این است که انسان لا بد منه از عبادت خداست و از این حقیقت گریزی ندارد.
وی ادامه داد: بعضی از مردم گرفتار حجابی از گناهان هستند و چنانچه این مانع از برابر آنها برداشته شود بسیاری از انسانها بر اساس گرایش فطری خود به دین اسلام خواهند گروید.
آیتالله وحید خراسانی تدین را امری فطری دانست و گفت: عبودیت خدا و پذیرش دین الهی در فطرت همه انسانها نهاده شده و در حقیقت همه انسانها میتوانند خداپرست و متدین باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: عبودیت فراگیر شامل همه اجزاء و موضوعات است و میتوان گفت بندگی خدا تنها چیزی است که در آفاق قابل مشاهده است زیرا هر آنچه در این دنیا میبینیم آفریده و مخلوق او هستند.
وی معنای لغوی عبودیت و بندگی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: واژه عبودیت را ذلت معنا کردهاند ولی باید بدانیم خداوند که آفریدگار این جهان است تمام موجودات از قویترین تا ضعیفتریشان را خلق کرده و این ذلت در برابر او همگانی است.
آیتالله وحید خراسانی اسلام را دین کامل و حقیقی الهی دانست و گفت: این آیین آسمانی در سراسر عالم وجود حاکم است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بندگی خدا امری گریزناپذیر است ولی انسان باید به درجهای از درک و فهم دست یابد و چنان خود را تربیت کند که عبودیت خدا برایش از حالت اضطراری به حالت اختیاری تبدیل شود.
وی کمال بشر را مورد توجه قرار داد و گفت: این کمال از طریق عبودیت اختیاری به دست میآید؛ حضرت محمد(ص) که برترین انسانهاست خود را عبد خدا میدانست.
آیتالله وحید خراسانی ولایت را نیز امری فطری دانست و عنوان داشت: فطری بودن این امر مانند فطری بودن توحید است؛ در روایت است که فردی چیستی فطرت را از امام صادق(ع) مورد پرسش قرار داد و ایشان در جواب فرمودند الفطرة هی الامامة؛ حقیقت آن است که اگر انسان بخواهد بر اساس فطرت خود راه را انتخاب کند دینی جز اسلام، پیامبری جز محمد(ص) و ولی امری جز حضرت علی(ع) بر نمیگزیند.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: با این حال مشاهده میکنیم امروزه فطرتها از مسیر خود منحرف شدهاند و انسانها در راه حقیقت یعنی پیروی از ولایت گام بر نمیدارند./س