گرگان/
90 درصد آژانس‎ها تاکسی‎متر ندارند
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  مصوبه ساماندهی نرخ تاکسی تلفنی در گرگان موافقان و مخالفانی هم داشت که خواندن نظرات آنها خالی از لطف نیست.

90 درصد آژانس‎های مسافربری مجهز به تاکسی‎متر نیستند

فائزه عبداللهی یکی از منتقدان مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی تلفنی بر اساس تاکسی‎متر در گرگان بود، وی با تاکید بر اینکه 90 درصد آژانس‎های مسافربری مجهز به تاکسی‎متر نیستند، متذکر شد: با توجه به فراوانی آژانس‎ها در سطح شهر گرگان باید زمانی این مصوبه اجرایی شود که تاکسی‎تلفنی‎ها مجهز به تاکسی‎متر باشند و بر اساس آن، نرخ‎ها تعیین شود.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه نرخ‎گذاری بدون هیچ مبنایی درست نیست، تصریح کرد: اگر تعیین نرخ را به عهده آژانس‎ها بگذاریم آن وقت این نرخ‎گذاری یک اعتماد یک‎سویه است یعنی مسافران باید نسبت به پرداخت کرایه به رانندگان اعتماد صددرصد کنند که این دیدگاه دور از عدالت است.

عبداللهی افزود: شورا قیمت را اعلام کند یا نه، رانندگان آژانس‎ها در این زمینه خودشان تصمیم‎گیر هستند.

میانگین نرخ تاکسی 22 درصد افزایش پیدا کرده است

اما رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری گرگان معتقد است که میانگین نرخ تاکسی و آژانس 22 درصد افزایش پیدا کرده است.

سید رضا حسینی با بیان اینکه تعیین نرخ تاکسی‎ها بر اساس کیلومترشمار آنالیز و در این راستا راهکارهایی ارائه شده است، افزود: در ارائه نرخ‎های پیشنهادی علاوه بر حق رانندگان، حقوق شهروندان نیز دیده شده است چنانکه در این زمینه قبض‎هایی نیز پیش‎بینی شده که بر اساس نرخ مبدأ و مقصد نرخ‎گذاری تعیین می‎شود.

وی ادامه داد: اگر مسافری بابت نرخ تاکسی شکایت داشته باشد می‎تواند به تاکسیرانی اطلاع دهد تا موضوع بررسی شود.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری گرگان با بیان اینکه تعیین نرخ بر اساس مبدأ و مقصد شفاف نبوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس تاکسی‎متر، قیمت واحدی برای مسافر پیش‎بینی شده که اعمال آن به عدالت نزدیکتر است.

ربیعی حمایت خود را برای نرخ‎گذاری تاکسی تلفنی بر اساس تاکسی‎متر اعلام کرد

حسین ربیعی رئیس شورای شهر اسلامی گرگان حمایت خود را برای نرخ‎گذاری تاکسی تلفنی بر اساس تاکسی‎متر اعلام کرد و گفت: به نظر می‎رسد نرخ‎گذاری از این طریق در مسیر درست‎تری باشد.

نصب کیلومترشمار روی تاکسی تلفنی‎ها و ناوگان شهری بازخورد خوبی ندارد

علی کلاتی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر گرگان نیز با اشاره به تعیین تکلیف نرخ تاکسی تلفنی از سوی سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: برای اینکه پاسخگوی شهروندان و رانندگان ناوگان درون‎شهری باشیم باید نرخ‎ها شفاف‎سازی شود تا اعلام رسمی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ناوگان درون شهری به سه دسته تاکسی، تاکسی تلفنی و اتوبوس تقسیم می‎شوند، افزود: استفاده از تاکسی برای افراد نیمه‎مرفه، تاکسی تلفنی برای افراد مرفه و استفاده از اتوبوس نیز برای اقشار آسیب پذیر جامعه است.

کلاتی با بیان اینکه استفاده از تاکسی تلفنی در سطح شهر مشتری خاص خودش را دارد، اذعان کرد: بالای 90 درصد مشتری تاکسی تلفنی‎ها افراد شناخته شده و دارای مسافت مشخص هستند و تعداد اندکی نیز وجود دارند که مسیر و مسافت آنها نامعلوم است.

وی با اشاره به اینکه بیان داشت: تجربه نشان داده نصب کیلومترشمار روی تاکسی تلفنی‎ها و ناوگان شهری بازخورد خوبی ندارد چنانچه در این راستا  2 هزار و 500 دستگاه خریداری شده و در اختیار تاکسی تلفنی‎ها قرار گرفته و عملا از دسترس خارج است.

پس از بحث و گفت‎وگوهای فراوان در این زمینه مصوبه نرخ گذاری کرایه آژانس‎ها بر اساس کیلومترشمار با کسب بیشترین آرای اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در صحن علنی به تصویب رسید و این مصوبه پس از طی مراحل قانونی و تصویب فرمانداری گرگان قابلیت اجرا خواهد داشت./ج1