گروه تعميراتLOM واحد سيالات ناحيه فولاد سازي و نورد پيوسته فولاد مبارکه را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان رئيس انرژي و سيالات فولاد سبا
با تاييد مطلب فوق و با بيان اينکه اين الکتروموتور کمپرسور از نوع سنکرون با ولتاژ
نامي 6KV و توان نامي 1600KWو دور 3000 و وزن تقريبي
7000KGو باتحريک استاتيکي روتور
ميباشد؛اضافه کرد: اين گونه تعميرات شامل نصب base و پايه ياتاقان ها و مونتاژ و تعميرات
و تنظيمات تخصصي الکتروموتور و کمپرسور قبلا
توسط شرکتهاي بيروني ( پيمانکاران طرف قرارداد تعميرگاه مرکزي) انجام ميگرفت. اين
بار به لحاظ انفصال قراردادي آن منابع با تعميرگاه مرکزي و نيز نياز واحد سيالات سبا
جهت نصب و تعميرات و راهاندازي الکتروموتور کمپرسور و ادامه خدمات دهي به خط توليد اين واحد رابرآن داشت تا خود اين
تعمير تخصصي را انجام دهد که نتيجه آن بومي شدن اين دانش بود.
جهان خوشنامي يکپارچه نبودن الکتروموتور و جدا بودن قطعات آن
از همديگرمانند استاتور ،روتور و پايه ياتاقانهاو ... نصب و تنظيمات آن را از ويژگيهاي
خاص اين تجهيز نسبت به ساير موتور ها خواند و تصريح کرد: اين نکته تخصصي مهمي بود که
لازم بود اين تجهيزات بر رويBase الکتروموتور بصورت جداگانه
و دقيق نصب گردد.
وی با بيان اينکه اين تعميرات با صرف 160 نفر ساعت کار انجام گرفت مهمترين اقدامات
صورت گرفته در اين راستا را کنترلهاي مقدماتي شامل عوامل فني و ابعادي ؛ ساخت و نصب Spacer
و کوپلينگ با روش مهندسي معکوس ؛ نصب پايه ياتاقانها، استاتور و روتور الکتروموتور که
در اين مرحله کنترل و تنظيم فاصله نصب پايه ها از گريبکس و فاصله بين پايه ها از اهميت
خاصي برخوردار است تا شيب روتور رعايت گردد همچنين تنظيمات موقعيت استاتور که از چسبيدنTRUSTشافت روتور به لبه ياتاقانها
و از افزايش هارمونينگها – نا بالانسي هاي جريان و افزايش جريان راهاندازي جلوگيري ميکند
علاوه بر اينکه دقت در اين مرحله باعث جلوگيري از گرم شدن ياتا قانهاي موتور و جلوگيري
از افزايش ارتعاشات در موتور خواهد بود ؛ اصلاح و آب بندي ياتاقانها و کنترل درز روغن
و فشار پوسته ياتاقان؛ آزمایش بدون بار جهت اطمينان ازصحت عملکرد (آناليز جريان- ارتعاش
سنجي – کنترل دماها و فشار روغن و سرو صدا )و کوپله شدن با گريبکس و کمپرسور و کنترل
سنتر و الايمنت که در اين مرحله آزمایش Full Load انجام گرفت./س