ارزیابی عملکرد مالی بیمه شخص ثالث توسط مرکز پژوهش های مجلس

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ،دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: در اجرای مفاد ماده (27 ) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث ، جداول مربوط به محاسبه سود و زیان رشته ثالث و کل صنعت بیمه به تفکیک شرکت های بیمه برای سال های 1387، 1388 و 1389 که از سالنامه آماری صنعت بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده نکات ذیل حائز اهمیت اند:

1-
وضعیت سود وزیان عملیات بیمه شخص ثالث طی سال های 1387 تا 1389 به ترتیب با 1332 و 1557 و 2096 میلیارد ریال همراه بوده است در حالی که عملکرد شرکت های بیمه پاسارگاد ، آسیا، البرز ، سامان ، امید ، کارآفرین، ایران، دانا و ملت در رشته مذکوردر هر سه سال زیانده و عملکرد شرکت های بیمه پارسیان، نوین ، ایران معین، معلم، رازی، توسعه و حافظ در هر سه سال سودآور بوده است.لکن عملکرد بیمه میهن در سال های 1387 و 1388 با زیان ودر سال 1389 با سود همراه بوده است. همچنین بیمه سینا در سال های 1387 و 1389 با زیان و درسال 1388 سودآور و بیمه دی در سالهای 1387 و 1388 سودآور و در سال 1389 زیانده بوده اند.

2-
در سال 1387 معادل 6 درصد پرتفوی (سبد سهام) ثالث به شرکت های بیمه سودده و 94 درصد پرتفوی ثالث به شرکت های بیمه زیانده تعلق داشته است که این ترکیب در سال 1388 به 15درصد برای شرکت های سودده و 85 درصد برای شرکت های زیانده ودر سال 1389 به 12 درصد برای شرکت های سودده و 88 درصد برای شرکت های زیانده تغییر یافته است.

3-
شرکت های بیمه آسیا، دانا و ایران در سال 1387 با توجه به سهم از بازار رشته ثالث ، به ترتیب بیشترین زیان را در این رشته داشته اند و در مقابل ، شرکت های بیمه معلم، رازی و پارسیان بیشترین سود ثالث را ایجاد کرده اند. در سال های 1388 و 1389 نیز شرکت های ایران، آسیا و دانا بیشترین زیان و متقابلا شرکت های معلم ، توسعه و سینا بیشترین سود ثالث را داشته اند.

این گزارش در پایان به منظور اثربخشی مناسبتر مبالغ پرداختی صنعت بیمه در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و خسارات ناشی از آن ها و نیز کاهش هزینه های خرید بیمه اجباری شخص ثالث و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و کاستن از تعداد وسائل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث، پیشنهادهایی را مطرح کرده است که مهمترین آنها بدین شرح است:

1-
ضرورت افزایش 38 درصدی بودجه وزارت راه و شهرسازی و افزایش 20 درصدی بودجه نیروی انتظامی در لایحه بودجه سال 1391.

2-
لزوم بهبود و رقابتی شدن فضای کسب و کار بیمه ای و جلوگیری از ورشکستگی بیمه ها.

3-
تاکید بر افزایش بیش از صد درصدی دیه در سال 1391.

4-
همپوشانی وظایف وزارت راه با نیروی انتظامی در جهت بهسازی جاده های کشور به منظور کاهش تلفات جاده ای و از سوی دیگر اصلاح عملکرد مناسب نیروی انتظامی در هنگام بروز حوادث.

س2/