پس از گذشت حدود 3 ماه از متهم شدن ایران به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، پشت پرده این اتهام تازه در حال روشن شدن است.

 به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري تحليلي ايران هسته‌اي ، برخی کارشناسان در تهران که «ایران هسته ای» با آنها گفت و گو کرده عقیده دارند متهم شدن نیروی قدس سپاه به طراحی برای ترور عادل الجبیر، یک دلیل بیشتر نداشته و آن هم زمینه سازی برای مشارکت فعال عربستان در پروژه تحریم نقت ایران از سوی اتحادیه اروپا و همچنین جبران کاهش خرید نفت ایران از جانب برخی مشتریان آسیایی بوده است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه 20 مهر 1390 (12 اکتبر 2011) با سر و صدای فراوان، چند تبعه ایرانی از جمله فردی به نام منصور ارباب سیر را متهم کرد که با هماهنگی نیروی قدس سپاه قصد ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا را داشته اند.

پس از آن تاریخ، ارباب سیر دوبار در دادگاهی در نیویورک حاضر شد اما بیش از یک ماه است که از سرنوشت این پرونده جنجالی و متهم آن خبری منتشر نشده است.

باز شدن پر سر وصدای این پرونده و سپس به حاشیه راندن بی سر و صدای آن، این تحلیل جدی را نزد برخی کارشناسان بوجود آورده است که هدف واقعی امریکا نه برملا کردن یک طراحی تروریستی از جانب ایران؛ بلکه آماده کردن عربستان سعودی برای مشارکت در تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است.

یک دیپلمات مطلع در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «آمریکایی ها مدت ها به این موضوع فکر می کردند که چگونه می توانند خرید نفت ایران را تحریم کنند بی آنکه شوکی به بازار جهانی نفت و به تبع آن اقتصادهای بحرانی کشورهای غربی وارد شود. تنها راه حلی که به آن رسیدند این بود که عربستان بپذیرد خلا نفت ایران در بازار را پر کرده و تولید خود را سقف برساند. بنابراین لازم بود که سطح تنش میان ایران و عربستان به حداکثر مقدار ممکن برسد و به همین خاطر سناریوی متهم شدن ایران به ترور عادل الجبیر طراحی شد».

وی ادامه داد: «این طراحی به سرعت نتیجه داد و دیدیم که سعودی ها بدون آنکه هیچ مدرک متقاعد کننده ای از جانب امریکا به آنها ارائه شود، همه اتهام های امریکا علیه ایران را پذیرفتند و به پای ثابت استراتژی تحریم نفت ایران تبدیل شدند».

از حدود یک ماه پیش به این سو حجم مسافرت مقام های مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی به عربستان و درخواست از این کشور برای جبران خلا نفت ایران افزایش فراوانی یافته است.

ون جیابائو نخست وزیر چین در 25 دی 1390 وارد ریاض شد. منابع سعودی ادعا کردند چین و عربستان در این سفر درباره قراردادهای بلند مدت خرید نفت توافق کرده اند.

کوئیچیرو گمبا، وزیر خارجه ژاپن هم در 17 دی 1390 به ریاض رفت. منابع غربی بعد از این سفر گفتند عربستان در این سفر، درباره جبران کاهش خرید نفت از ایران به ژاپن اطمینان داده است.

علاوه بر این، منابع آگاه هندی اعلام کردند شرکت دولتی نفت هندوستان حجم واردات نفت خود از عربستان را -به پیشنهاد این کشور- از ابتدای آوریل 2012 دو برابر خواهد کرد.

عربستان سعودی هم آنگونه که گزارش های موجود نشان می دهد به هیچ کدام از این درخواست ها جواب رد نداده و رسما جایگاه خود را به عنوان بخشی از پروژه تحریم نفتی ایران تثبیت کرده است.

این موضوعی است که علی النعیمی وزیر نفت عربستان روز 27 دی 1390 (17 ژانویه 2012) به صراحت به آن اذعان کرده است.

وی در مصاحبه ای با سی ان ان درباره میزان آمادگی عربستان برای جبران خلا صادرات نفت ایران می گوید: «ما در حال حاضر بین ۹.۴ تا ۹.۸ میلیون بشکه در روز تولید می کنیم، برای همین ظرفیت مازاد قابل ملاحظه ای برای تولید ۱۲ و نیم میلیون بشکه داریم. فکر می کنم ما به آسانی می توانیم تقریبا بلافاصله، ظرف چند روز، به ۱۱.۴ تا ۱۱.۸ میلیون بشکه برسیم. زیرا تنها کافی است شیرفلکه ها را باز کنیم»./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار