معاون نمایندگی ايران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت سازمان ملل بايد به صورت فوری موضوع سلاح‌های اتمی غیرقانونی رژیم صهیونیستی را با توجه به اینکه این رژیم بزرگترین و خطرناک‌ترین تهدید علیه جهان بوده و به عنوان تنها منبع بی ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌رود در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، اسحاق آل‌حبیب سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی شرایط در خاورمیانه و به ویژه موضوع فلسطین برگزار شده بود، بخشی از سخنرانی خود را به روشنگری در مورد اظهارات "ران پروسور" نماینده رژیم صهیونیستی که در نشست صبح سه‌شنبه شورای امنیت اتهامات بی اساسی را علیه کشورمان مطرح کرده بود، اختصاص داد.

معاون نمایندگی کشورمان در سخنرانی خود با اشاره به موضوع جلسه شورای امنیت یعنی فلسطین تأکید کرد: سفیر رژیم صهیونیستی با طرح موضوعاتی که ارتباطی با بحث اصلی این جلسه ندارد، تلاش کرد تا توجهات را از فهرست طولانی جنایت‌ها و بیرحمی‌های این رژیم مانند تداوم اشغالگری، تجاوز، نظامی‌گری و تروریسم دولتی از جمله طراحی ترور دانشمندان هسته‌ای بیگناه کشورمان و جنایت علیه بشریت منحرف کند.

آل‌حبیب با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی مخالف هرگونه سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای، تصریح کرد: ایران به عنوان یک دولت عضو معاهده منع و گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ارگان‌های مختلف سازمان ملل و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده که سلاح هسته‌ای به عنوان یک سلاح غیر انسانی جایگاهی در ساختار دفاعی کشورمان ندارد.

وی افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و گروه‌های بازرسی این آژانس به طور مکرر از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید کرده و یک گروه از آژانس نیز قرار است ظرف هفته آینده از کشورمان بازدید کند. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تحت نظارت سازمان ملل فعالیت کرده است.

معاون نمایندگی کشورمان از شورای امنیت سازمان ملل خواست به صورت فوری موضوع سلاح‌های اتمی غیرقانونی رژیم صهیونیستی را با توجه به اینکه این رژیم بزرگترین و خطرناک‌ترین تهدید علیه جهان بوده و به عنوان تنها منبع بی ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌رود در دستور کار خود قرار داده و داشتن سلاح هسته‌ای توسط این رژیم را محکوم کند. چرا که رژیم صهیونیستی دارای تاریخی مملو از تجاوز، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.

وی اضافه کرد: شورای امنیت همچنین باید از این رژیم بخواهد سلاح‌های هسته‌ای خود را جمع آوری کرده، فوراً به NPT پیوسته و تمام تأسیسات هسته‌ای خود را به طور کامل تحت نظارت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

آل‌حبیب توجهات را به وضعیت اسفبار سرزمین‌های اشغالی و به ویژه تداوم محاصره غزه از زمین، دریا و هوا جلب کرد و این اقدام رژیم صهیونیستی را تجاوزکارانه، وحشیانه و نقض تمامی قوانین و هنجارهای بین‌المللی خواند و آن را محکوم کرد.

وی محاصره غزه را یک نوع تنبیه دسته جمعی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد که توسط کنوانسیون چهارم ژنو ممنوع شده است.

معاون نمایندگی کشورمان افزود: حل و فصل بحران فلسطین تنها از طریق اعاده، شناسایی و حفظ حقوق مردم فلسطین میسر خواهد بود، در حالی که به واسطه فقدان توجه به ریشه‌های این بحران، درگیری در خاورمیانه برای 6دهه حل نشده است.

آ‌ل‌حبیب تداوم اشغال فلسطین و همچنین نقض مداوم حقوق مردم این سرزمین را از جمله دلایل ناکامی در حل این موضوع ارزیابی و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه‌حل موضوع فلسطین ایجاد صلح، اعاده حق حاکمیت فلسطینی‌ها و پایان اشغالگری است و همچنین مردم فلسطین باید اجازه داشته باشند که نظرات خود را به طور آزادانه در خصوص سرنوشت، آینده و نوع دولت و حکومتی که می‌خواهند از طریق یک رفراندوم با مشارکت همه مردم فلسطین بیان کنند.

*شورای امنیت موج جدید دستگیری‌ اعضای شورای قانونگذاری فلسطین را محکوم کند

معاون نمایندگی کشورمان با ابراز نگرانی از بدتر شدن شرایط زندانیان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی از شورای امنیت سازمان ملل خواست موج جدید دستگیری‌ها علیه اعضای شورای قانونگذاری فلسطین را محکوم کند و از رژیم صهیونیستی بخواهد که همه اعضای شورای قانونگذاری را که بدون محاکمه و با زور دستگیر شده‌اند را آزاد کند.

آل حبیب در سخنرانی خود همچنین یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تقویت اعتماد بین ایران و همسایگان و کشورهای منطقه اعلام و تصریح کرد: تلاش‌های شیطنت‌آمیزی با هدف ایجاد تفرقه در بین ملت‌های خاورمیانه جریان دارد، در حالی که ملت‌ها در این منطقه علی‌رغم تفاوت‌های قومی و مذهبی برای قرن‌ها به طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

لازم به ذکر است ران پروسور نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در جلسه صبح سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل طی سخنانی ادعا کرده بود که غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد در تأسیسات فردو قم انحراف از ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بوده و ایران انگیزه تولید سلاح هسته‌ای را دارد و براین اساس ایران بزرگترین تهدید علیه جهان است که سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سخنرانی خود در جلسه بعدازظهر سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل به طور مفصل در این رابطه روشنگری کرد./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار