محمدعلي كريمخاني درخصوص قطعه "تكه اي از بهشت" كه در وصف امام رضا(ع) خوانده و به كرات از رسانه ملي شنيده شده است،گفت: سبكي كه در اين ترانه استفاده شده بين نسل جوان بسيار پرطرفدار است و اين ترانه در شهرهاي مختلف هم مورد استقبال زيادي قرار گرفته كه باعث خوشحالي است.

محمدعلي كريمخاني،مداح و خواننده قطعات مذهبي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:موسيقي اصيل ايراني از تعزيه به ما رسيده است و اين ريشه در سنت ما دارد.

وي افزود:موسيقي وقتي ريشه دار و با اصالت باشد به طور حتم براي مردم دلنشين خواهد بود،زيرا اين نوع موسيقي،جدا از اين كه بسيار سنگين است،عامه پسند بوده و مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد.

كريمخاني ادامه داد:موسيقي وقتي سبك و به دور از اصل و ريشه باشد؛ هيچ گاه در ميان مردم ماندگار نخواهد شد و زمان زيادي به طول مي‌انجامد تا براي عده اي محدود، مورد پسند قرار گيرد.

وي با اشاره به اين كه نيت ما جوان پسند بودن اشعار و موسيقي مداحي است،تصريح كرد: جوانان كشور ما، جدا از ماه هايي چون محرم، به موسيقي پاپ گوش مي‌دهند و به همين دليل بايد سعي شود تا در ماه محرم موسيقي اصيل بيشتر در ميان مردم و جوانان آورده شود.

كريمخاني بيان داشت: جوانان بايد موسيقي اصيل را بشناسند و در ابتدا رديف و دستگاه ها را ياد بگيرند، تعزيه خوانان ما تمامي دستگاه هاي موسيقي را از بر هستند و كارشان طبق اصول و قاعده بيش مي‌رود، زيرا اگر غير از اين باشد، براي شنونده جذاب نخواهد بود.

وي با بيان اين كه سابقه رابطه او با موسيقي به 40 سال مي‌رسد، عنوان داشت: موسيقي و علم مخصوص به آن دريايي عظيم است و من پس از سال ها، هنوز با تمامي جزئيات آن آشنايي ندارم، زيرا كسي به طور مستقيم به من درسي نداده است و من خود ياد گرفته ام.

كريمخاني با اشاره به اين كه در ايران و تاريخ اين كشور شعراي بسيار خوبي وجود دارد، اظهار داشت: شعراي ما، از ديرباز تاكنون اشعار بسيار ارزشمندي را سروده اند كه پس از گذشت سال ها و قرن ها، هنوز اشعارشان ماندگار بوده و در ذهن مردم است، به طور مثال محتشم كاشاني با سرودن شعر "باز اين چه شورش است" اين مسئله را ثابت مي‌كند.

اين مداح در خصوص قطعه "تكه اي از بهشت" كه در وصف امام رضا(ع) خوانده و به كرات از رسانه ملي شنيده شده است، گفت: سبكي كه در اين ترانه استفاده شده بين نسل جوان بسيار پرطرفدار است و اين ترانه تا آنجا كه من اطلاع دارم در شهرهاي مختلف مورد استقبال زيادي قرار گرفته كه باعث خوشحالي است.

وي افزود:من به شعر سنگين علاقه زيادي دارم و قصدم خواندن شعري با اصالت زياد و تاثيرگذاري بالاست.

كريمخاني تصريح كرد:سه عنصر صدا، شعر، آهنگ و رديف، مهمترين مولفه هاي موفقيت يك ترانه است و اغلب مداحي ها در قالب دستگاه هاي دشتي، چهارگاه و شوشتري و يا ابوعطا صورت مي‌گيرد.

وي عنوان داشت: بايد شعري را انتخاب كرد كه مورد پسند 80 درصد مردم قرار بگيرد و اين قشر با آن ارتباط برقرار كنند.

كريمخاني اشاره كرد: تدريس،محيطي آرام و مكاني مناسب مي‌طلبد و اگر چنين شرايطي براي من وجود داشت،به اين كار مي‌پرداختم اما متاسفانه امكانش نيست./ه


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.