حجم گستره روابط تجاری و اقتصادی ایران و ژاپن و نیز عدم اثبات اتهام هسته ای ایران توسط آمریکا باعث شده است توکیو علیرغم درخواست های پیایی واشنگتن برای اعمال قوانین تحریم، آنرا رد کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، "رابرت اینهورن" مشاور ارشد اوباما در موضوعات هسته ای و نظامی، "دنیل گلاسر" مشاور خزانه داری و امور تروریسم وی از جمله اعضای ارشد هیئت ملاقات کننده آمریکا از ژاپن برای همسو کردن این کشور با تحریم های غربی علیه ایران می باشند کاهش حجم واردات نفتی ایران به ژاپن اصلی ترین خواسته این هیئت آمریکایی از مقامات توکیو بوده است این هیئت به نقل از مقامات کاخ سفید مدعی شده اند تنها کشوری می تواند از این قانون تبعیت نکند که حجم روابط تجاری خود با ایران به میزان قابل توجهی کاش دهد.

نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه این کشور در کنفرانس های خبر جداگانه نگرانی شدید خود را از موافقت با تحریم های غرب علیه ایران و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد ژاپن را اعلام نموده و اظهار داشته اند: زلزله شدید 11 مارس 2011 و سونامی ژاپن موجب تخریب بخش های گسترده ای از کارخانه ها و صنایع مولد کشور شده و ما برای ترمیم و بازیابی آنها نیاز فراوانی به سوخت داریم. خرید نفت ایران تا حدود زیادی مشکل کمبود سوخت کارخانه های مارا مرتفع می کند.

مقامات توکیو همچنین از هیئت اعزامی آمریکا در خواست کرده اند با انعطاف بیشتری نسبت به موضوع ایران برخورد کنند چراکه اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بر مبنای تامین سوخت از ایران برنامه ریزی شده است.

وزیر صنایع ژاپن در گفتگویی مطبوعاتی در این رابطه تاکید کرد، آمریکا خواستار خرید تنها 10 درصد نیاز سوختی خود از ایران است در حالیکه این کار می تواند بحران کنونی که در بخش های صنعتی و تجاری ما وجود دارد را تشدید کند. تحریم بانک مرکزی ایران نیز منجر به قطع تمامی روابط تجاری ما با این کشور شده که خسارت ناشی از آن در بخشهای بازرگانی غیر قابل جبران است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار