بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ افزایش رشد را پیش‌بینی کرد و نوشت: ایران برغم تحریم‌ها رشد اقتصادی مطلوبي خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، بانک جهانی در نخستین گزارش خود در سال ۲۰۱۲ به نام "دورنماهای اقتصاد جهانی" نوشت: با وجود تحريمهاي جديد و تبعات بحران مالي جهاني ايران بخوبي اقتصاد خود را مديريت كرده است.

اين گزارش مي افزايد: ایران رشد اقتصادی 5/2 درصدی را در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد که بالاتر از متوسط خاورمیانه بوده است.

این گزارش وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ را نسبت به سال گذشته میلادی بهتر دانسته و افزایش رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی را پیش‌بینی کرده است.

ایران در سال ۲۰۱۱ رشد 5/2 درصد در اقتصاد خود را تجربه کرد و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۲ به 7/2 درصد افزایش یابد.

رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۳ نیز 1/3 درصد پیش‌بینی شده است.

بانک جهانی در ادامه با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر شاخص‌های کلان اقتصاد ایران نوشت: برغم تحریم‌های بین‌المللی، افزایش قیمت نفت و برداشت خوب محصول در داخل باعث رشد 5/2 درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱ شد.

این گزارش در مورد هدفمندی یارانه‌ها نیز در ایران نوشت: تحلیلگران خارجی نگاه مثبتی نسبت به بازنگری ایران در نظام یارانه‌ها و پرداخت پول نقد برای ایجاد توازن در ترازهای مالی و اختصاص منابع مالی به مردم دارند. اما مشکلات شدید در بخش غیرنفتی همچنان ادامه دارد.

بانک جهانی هدفمندی یارانه‌ها را دارای اثر کنترلی در درازمدت بر تورم دانسته و با تأکید بر اجرای مراحل بعدی این طرح افزود: ایران تلاش‌های مهمی را برای اصلاح نظام حمایت درآمدی خود و کنار گذاشتن پرداخت یارانه‌ها و حرکت به سمت یک نظام تأمین اجتماعی هدفمند انجام داده است. این تلاش‌ها دامنه تورم را به ۱۵ تا ۲۰ درصد محدود کرده است. این‌گونه اصلاحات باید بیش از پیش انجام شود تا تورم در این کشور تک رقمی شود.

این گزارش تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۱ را نیز معادل 9/8 درصد تولید ناخالص داخلی ایران اعلام و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۱۲ به 6/6 درصد و در سال 2013 به 2/4 درصد برسد.

بر اساس این گزارش در حالی که اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ رشد ۳ برابری نسبت به سال ۲۰۰۹ را تجربه کرد در سال ۲۰۱۱ با کاهش رشد مواجه شد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار