معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران از صادرات 57 ميليون دلاري ايران طي 9 ماهه سال 90 به قزاقستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا توفيقي در جلسه ميز تجاري كشور قزاقستان که با حضور معاون برنامه ريزي استانداري استان گلستان و بيش از 30 تن از تجار و صاحبان صنعت و تجارت آن استان در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برگزار شد،گفت: كشور قزاقستان به جهت ويژگي هاي مثبت اقتصادي از جمله تراز مثبت تجاري، درآمد سرانه 8000 دلار، نرخ بيكاري اندك و حجم سرمايه گذري خارجي در حدود 10 ميليارد دلار و همچنين ويژگي هايي از جمله وسعت سرزمين و مسلمان بودن بخش زيادي از مردمان كشور مذكور از جمله كشورهاي اولويت دار براي كشورمان محسوب مي شود.

وي ادامه داد: لذا ضروري است مسئولين ذيربط در كشورمان و همچنين تجار و صاحبان سرمايه توسعه هر چه بيشتر همكاري ها با اين كشور را در دستور كار خود قرار دهند.

توفيقي با اشاره به ميزان صادرات كشورمان در 9 ماهه سال 90 به قزاقستان تصريح كرد: در 9 ماهه سال 1390 صادرات غیرنفتی ایران به قزاقستان در حدود 57 میلیون دلار و واردات ایران از قزاقستان در این مدت 74 میلیون دلار بوده است.

وي مهمترين اقلام عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان طی سال های اخیر را خرما، انواع میوه،سيمان، فرش و سایر کف پوش ها، پوشاك و مهمترين اقلام عمده وارداتی جمهوری اسلامی ایران از قزاقستان طی سال های اخیر غلات (گندم و جو) و آهن آلات عنوان كرد.

توفيقي با اشاره به اقدامات مهم انجام شده بين دو كشور گفت: در حال حاضر زير ساخت هاي حقوقي بين دو كشور فراهم شده است و اسناد مهمي از جمله موافقتنامه هاي بازرگاني، اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و تشويق و حمايت از سرمايه گذاري امضاء شده است و برگزاري اجلاس هاي كميسيون مشترك بين دو كشور، برقراري پرواز مستقيم در مسير تهران- آلماتي ، افتتاح سيلو امير آباد و .. از جمله اقدامات مهم انجام شده بين دو كشور است.

وي با اشاره به نزديكي استان گلستان به كشور قزاقستان به ويژه از طريق درياي خزر و نيز مسير ريلي قزاقستان- تركمنستان- ايران كه در آينده نزديك راه اندازي خواهد شد نسبت به برقراري روابط تجاري و يا انجام سرمايه گذاري هاي مشترك با شركت هاي قزاقستاني تاكيد كرد.

معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران در خاتمه ابراز اميدواري كرد: برگزاري چنين جلساتي در استان بتواند در راستاي توسعه صادرات غير نفتي كشورمان و نيز حل مسائل و مشكلات تجار مفيد و موثر واقع شود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار