رييس مركز تحقيقات پزشكي قانوني گفت: هم اكنون تست غربالگری اعتياد در كشور از طريق خون و ادرار انجام مي شود اما به دنبال آن هستيم تا اين غربالگري را از طريق پوست و عرق افراد مشكوك به اعتياد نيز انجام دهيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر محمود خدادوست در جمع خبرنگاران افزود: طرح تست غربالگري از طريق پوست و عرق در مرحله مطالعاتي است كه در صورت دستيابي به نتايج قابل قبول مي توان از آن به عنوان شيوه جدید تست اعتياد استفاده كرد.

وي در ادامه با اشاره به مرگ هاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر در كشور خاطر نشان كرد: علاوه بر آمار كلي مرگ ناشي از اعتياد، همواره اين سئوال مطرح بوده كه مصرف چه تركيباتي منجر به مرگ افراد شده است بنابراين در راستاي پاسخ به اين سئوالات تكاليفي بر عهده مركز تحقيقات پزشكي قانوني گذاشته شد.

دكتر خدادوست تصريح كرد: آناليز داروهاي ترك اعتياد ماهواره اي از جمله مواردي است كه توسط پزشكي قانوني انجام شده است علاوه بر اين در مورد دارو هاي ترك اعتياد موجود در عطاري ها نيز تحقيقاتي صورت مي گيرد.

به گفته رييس مركز تحقيقات پزشكي قانوني در آينده اين مركز در مورد داروهاي چاقي و لاغري تبليغ شده در ماهواره ها نيز مطالعاتي انجام و نتايج آن را اعلام مي كند.

 

درمان تضميني يا از راه دور اعتياد محال است

مديركل درمان و حمايت هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه اعتياد درمان تضميني يا درمان از راه دور وجود ندارد و هيچ مستند علمي تاييد نمي كند كه با ارسال يك بسته دارويي اعتياد درمان مي شود.

دكترزفرقندي با اشاره به اينكه اعتياد يك بيماري رفتاري است افزود: درمان اعتياد ساختار يا پيوستاري از مداخلات درماني است كه از مصاحبه انگيزشي آغاز و به درمان هاي دارويي ختم مي شود كه متاسفانه شكست در درمان اعتياد بسيار زياد است.

وي با اشاره به تبليغات ترك اعتياد در شبكه هاي ماهواره‌اي خاطرنشان كرد: آنچه به عنوان درمان اعتياد در ماهواره تبليغ مي شود سودجويانه و فريب كارانه است و زمينه علمي ندارد.

به گفته وي طبق مطالعاتي كه روي بسته هاي دارويي ترك اعتياد ماهواره اي انجام شده، 70 درصد اين داروها حاوي مواد مخدر است و تهيه و بسته بندي آنها نيز در شرايط غيربهداشتي انجام مي شود به نحوي كه حتي سلامت افراد را به خطر مي اندازد.

وي افزود: بسياري از تركيبات موجود دربسته هاي ترك اعتياد ماهواره اي خاصيت دارويي دارد كه سوء مصرف آن بسيار خطرناك است و سلامت فرد را تهديد مي كند چرا كه اين دارو ها بايد مطابق دستور پزشك با در مشخص و براي درمان بيماريهاي خاص مورد استفاده درماني قرار گيرد.

عضو هئيت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: افراد براي درمان اعتياد بايد به مراكز فعال شناسنامه داري كه در كشور وجود دارد مراجعه كنند زيرا درمان اعتياد كاري تخصصي و كارشناسي است و مداخله افراد غير متخصص در اين زمينه به فرد معتاد آسيب وارد مي كند.

دكتر زفرقندي تاكيد كرد: تبليغات شبكه هاي ماهواره اي به هيچ عنوان صلاحيت درمان اعتياد را ندارد ضمن آنكه هيچ كس نبايد از يك درمانگر اعتياد نيز انتظار معجزه داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه درمان اعتياد در كشور هيچ ممنوعيتي ندارد افزود: درمان اعتياد در كشور امري كاملا آزاد است و هيچ ممنوعيتي ندارد بنابراين دليلي براي روي آوردن به شيوه هاي غيرمجاز نيست، بنابراين شيوه هاي درمان ماهواره اي به هيچ عنوان مورد تاييد نيست و بايد با آن برخورد شود.

 

**عتياد به ترامادل گاه شديدتر از اعتياد به تریاک

کارشناس اعتیاد سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: از آنجا كه يكي از تركيبات اصلي بسته هاي درمان اعتياد ماهواه اي داروی ترامادل است و مصرف این دارو به صورت خودسرانه و خارج از نظارت پزشک می تواند منجر به اعتیاد به آن شود و حتی در برخی از موارد اعتیاد به آن شدیدتر از اعتیاد به تریاک است نسبت به مصرف داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای هشدار می دهیم.

دكتر محمدرضا قديرزاده در جمع خبرنگارن با اشاره به تركيبات دارويي پكيج هاي ترك اعتياد افزود: ترامادل، ديفنوكسيلات و داروهاي اعصاب از عمده تركيبات پكيج هاي درمان اعتياد ماهواره اي است كه مصرف هر يك از اين مواد خارج از چرخه درماني تحت نظر پزشك بسيار مضر و اعتیاد آور است.

وي خاطرنشان كرد: ترامادل به عنوان داروي مسكن از پنج سال گذشته وارد كشور و در ابتدا به دليل مشخص نبودن عوارض وارد داروخانه ها شد اما پس از بررسي و مشخص شدن عوارض آن، عرضه آن توسط وزارت بهداشت محدود شد زيرا مصرف خوسرانه و خارج از دستور پزشك اين دارو عوارضي از جمله تشنج را را به همراه دارد.

به گفته وي بالاترين آمار تشنج بر اساس گزارش بيمارستان لقمان مربوط به سوءمصرف ترامادل است.

اين كارشناس اعتياد با اشاره به اينكه داروهاي مورد استفاده در این پکیج ها اغلب جزو داروهای تسکین درد هستند افزود: فرد با درمان از طريق بسته هاي ترك اعتياد ماهواره اي ناخودآگاه خود را به موادی معتاد مي كند كه عوارض آن از گاه از اعتياد به ترياك هم خطرناكتر است.

وي با تاكيد بر اينكه 10 ميليون نفر در كشور درگير بحث اعتياد هستند (دو ميليون معتاد، هشت ميليون خانواده هاي آنان)، گفت: بايد اطلاع رساني شفاف در مورد شيوه هاي علمي ترك اعتياد كه در كشور وجود دارد صورت گيرد تا افراد به دنبال استفاده از شيوه هاي غلط نباشند ضمن آنكه درمان در مراكز فعال در كشور از نظر هزينه مقرون به صرفه تر از استفاده از بسته هاي ارايه شده در شبكه هاي ماهواره اي است.

دكتر قديرزاده با اشاره به اينكه اعتماد كردن به داروهای فاقد تأییدیه وزارت بهداشت کشورمان درست نيست خاطرنشان كرد: پزشكي قانوني براي روشن شدن افكار عمومي و آگاهي جامعه تمام تلاش خود را به كار مي گيرد و اميدوار است پرونده هاي ورودي به مراجع قضايي در این زمینه ها نیز كاهش يابد.

در اين جلسه همچنين دكتر حامد نائيجي مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان با اشاره به آمار مرگ و مير ناشي از سوء مصرف مواد مخدر گفت: در 7 ماهه امسال دو هزار و 169 نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد فوتي هاي مواد مخدر دو هزار و 84 نفر بود، 4.1 درصد افزايش يافت.

وي افزود: از كل فوتي هاي مواد مخدر در هفت ماهه امسال دو هزار و 37 نفر مرد و 132 نفر زن بودند.

 

نتايج آناليز دارو هاي ترك اعتياد ماهواره اي اعلام شد

سازمان پزشكي قانوني كشور نتايج آناليز سه بسته ترك اعتياد ماهواره اي را اعلام كرد.

دكتر فرزانه جوكار رييس بخش آناليز دستگاهي آزمايشگاه سم شناسي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: در آزمايشگاه پزشكي قانوني آناليز سه پكيج ترك اعتياد ماهواره اي با عناوين Alfa، Best life و perfect انجام شده است كه نتايج اين بررسي ها نشان داد هيچ يك از گفته هاي مطرح شده در تبليغات اين داروها از جمله صد در صد گياهي بودن آن، ترك ظرف 15 روز و داشتن تاييديه سازمان دارو و غذاي امريكا صحت ندارد.

وي در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آناليز صورت گرفته ترامادل، ‌استامينوفن، ‌ديفنوكسيلات،‌ بنزودیازپین ها از جمله دیازپام، داروهاي اعصاب و روان، كافئين و ... مواده اصلي تشكيل دهنده داروهاي موجود در اين بسته ها است كه سوء مصرف هر يك از اين مواد عوارض خطرناكي را به همراه دارد. همچنين در مواردي اسانس هاي گياهاني مثل زردچوبه، دارچين و زيره نيز در اين داروها يافت شد.

دكتر جوكار خاطرنشان كرد: در اين بسته ها كپسول هايي وجود دارد كه فاقد هر گونه ماده دارويي يا شيميايي است و پودرهاي دندان موجود در اين بسته ها نيز ماده درماني ندارد بنابراين استفاده از اين بسته ها به هيچ عنوان توصيه نمي شود./ع

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار