مجموعه تالار رودکی از دیرباز تاکنون میزبان هنر ایرانی و بزرگان هنر اسلامی این مرز و بوم بوده است، این مجموعه در تاریخ 3 آبان 1346 در خیابان حافظ گشوده شد و همواره محلی برای برگزاری برنامه های متعدد و مختلفی در عرصه موسیقی و تئاتر بوده است.

به گزارش خبرنگار سينمايي باشگاه خبرنگاران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی با هدف توسعه هنر تاریخی، دینی و ملی ایران و همچنین ایجاد اعتبار و موقعیت ملی و بین المللی برای این کشور، در قالب موسسه ای عمومی و غیر دولتی تشکیل شده است.
این تالار به نام شاعر پر آوازه ای ایرانی قرن سوم هجری، رودکی، نامیده شد که در اصل شامل دو تالار می شد که بعد از انقلاب 57، تالار بزرگ را به تالار وحدت و تالار کوچک تر را به تالار رودکی تغییر نام دادند و پس از انقلاب در این تالار بیشتر، کنسرت های موسیقی و نمایش های تئاتر اجرا شده است.
تالار وحدت در جایگاه بزرگترین و مجهزترین تالار رسمی در سال های اخیر همواره خود را به عنوان حافظ شئون ملی کشور معرفی کرده است و فعالیت های خود را در مسیری کاملا مدون و در قالب برنامه هایی یک ساله پیش برده است.
سال 90، سالی بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از ثبت ملی این تالار خبر داد، این تالار با 21000 متر مربع زیر بنا، در سال 1346، براساس مدل نمونه ای اپرا هال وین ساخته شده و یکی از منحصر به فردترین بناهای کشور به لحاظ معماری و فرهنگی و ساختاری است، اما بنا به دلایل و شرایط خاصی که در سال های 88 و 87 ایجاد شد، عملیات بهسازی و بازسازی این بنا در راستای مرمت و احیای این مجموعه بعد از چهار دهه فعالیت مستمر آغاز گردید که از تاریخ 15 فروردین 88 تا اول خرداد ادامه داشت.
تالار وحدت به عنوان بنایی که با عملکرد خود، سعی در جلوه گری استاندارد های لازم به عنوان یک تالار ملی داشت در زمان تاسیس جزو 10 سالن مجهز دنیا به شمار می رفت.
تالار وحدت که در زمره مهم ترین مراکز اجرای برنامه های فرهنگی و هنری است، با ریاست" مسعود پاکدل" بعد از عملیات بهسازی رویکرد خود را حوزه موسیقی قرار داد و نمایش موسیقی پرنیان هفت رنگ به کارگردانی کوروش زارعی و ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی به خوانندگی سینا سرلک در شمار اولین برنامه های اجرا شده پس از عملیات بهسازی این تالار به شمار می آیند.
این تالار که در حال حاضر از کامل ترین تالار های نمایشی و موسیقی ایران است، امسال میزبان سی سالگی فجر است تا شناسنامه سه دهه شدن فجر را بین المللی کند.
مکان برگزاری آیین افتتاحیه و اختتامیه سی امین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر مجموعه تالار وحدت اعلام شد و پیش بینی می شود با برنامه ریزی و مدیریت هدفمند، این مراسم با گستردگی و شکوه قابل توجه خود، یادآور انقلاب اسلامی باشد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار