معاون اول قوه قضائيه با بيان اينكه با آمران و عاملان تخلفات جرايم انتخاباتي برخورد خواهد شد، گفت: قوه قضائيه طبق قانون با همكاري شوراي نگهبان، وزارت كشور و دستگاه هاي اجرايي تمهيداتي براي جلوگيري از تخلفات و جريائم انتخاباتي انديشيده است.

حجت الاسلام ابراهیم رئيسي در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به چگونگي برخورد با جرايم انتخاباتي، گفت: بیشتر توصيه و تاكيد ما بر پيشگيري وقوع اين گونه تخلفات است نه اينكه تخلف صورت بپذيرد و ما بعد از آن رسيدگي كنيم.
رئيسي با بيان اينكه در صورت بروز تخلفات و جرايم انتخاباتي قوه قضائيه طبق قانون اساسي وظيفه برخورد خواهد داشت، گفت: ما اميدواريم اين گونه تخلفات صورت نپذيرد و كساني كه قصد تكيه زدن بر كرسي هاي جايگاه هاي قانونگذاري دارند، بايد خودشان قانون شكني نكرده و مرتكيب تخلف نشوند و البته ما در اين زمينه پيشگيري را مقدم بر درمان مي دانيم.
وي در پاسخ به اينكه قوه قضائيه چه برنامهاي براي جلوگيري از بروز تخلفات دارد؟ گفت: همانطور كه در قانون پيش بيني شده قوه قضائيه با همكاري وزارت كشور، شوراي نگهبان و دستگاه هاي اجرايي تمهيداتي را براي جلوگيري از بروز هرگونه جرايم و تخلفات انتخاباتي اتخاذ كرده و ادامه خواهد داد.
رئيسي با بيان اينكه گام اول اين مهم پيشگيري است، گفت: در گام اول جلساتي در مركز و در استانهاي سراسر كشور در حال تشكيل است و برخورد نيز در صورت تخلف در گام دوم اعمال خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به فضاي تخريب احزاب و رسانه ها نسبت به يكديگر، اظهار داشت: كانديداها بايد خودشان را اثبات اثبات کنند نه اینکه دیگران را نفي کنند؛ بنابراين كانديداها تا جايي که تخطي از قانون محسوب نمي شود مي توانند با مردم صحبت كنند و برنامه های خود را نسبت به حوزه اختياراتشان اعلام کنند.
وي با بيان اينكه طبق قانون اساسي وظايف نمايندگان به خوبي مشخص شده است، گفت: كساني كه خواستار ورود به مجلس قانوگذاري هستند بايد حداقل يك دور قانون اساسي جمهوري اسلامي را مرور كرده باشند تا با وظايف و بايد و نبايد هاي نمايندگي آشنا شوند؛ بنابراين وظيفه اصلي نمايندگان وضع قوانين و نظارت بر عملكرد دستگاه هاي اجرايي است.
رئيسي به فضاي قانون مداري و اخلاق مداري در آستانه انتخابات اشاره كرد و گفت: در وهله اول همه كانديداها بايد خودشان مكلف و موظف به حركت براساس قانون باشند و تحت هيچ شرايطي از قانون تخطي نكنند و به تعبيري سلوكشان بايد سلوك قانوني باشد.
وي افزود: در وهله دوم حتما بايد اخلاق انتخاباتی مراعات شود و از تهمت افترا و حرفهاي ناشايست به شدت دوري كرده و ذهن مردم را نسبت به ارزشهاي نظام مشوش نكنند.
رئيسي تصريح كرد: توجه به منشور اخلاق انتخاباتي بسيار مهم بوده و بايد اين منشور اخلاقي پاس داشته شود.
در ادامه معاون اول قوه قضائيه با بيان اينكه تكليف مداري انتخابات ما را از ساير انتخابات نظام هاي مدعي دموكراسي متمايز كرده است، اظهار داشت: در انتخابات ما كه مبناي آن تكليف مداري است هم انتخاب شونده و هم انتخاب كننده براساس تكليف عمل مي كنند.
وي همچنين به فضاسازي رسانه هاي بيگانگان عليه كشورمان در آستانه انتخابات نهم كشورمان اشاره كرد و گفت: دشمنان در سايت های خبرپراكني خود به دنبال اين هستند كه با يك جنگ نرم مردم را نسبت به انتخابات بي شوق و بي رغبت جلوه دهند كه البته دليل اين كار بدلیل عدم شناخت كافي آنها از ملت ايران است.
معاون اول قوه قضائيه خاطرنشان كرد: ما یقين داريم حضور پرشكوه مردم در عرصه انتخابات باعث نااميدي دشمنان خواهد بود و اين حضور، حضور بسيار پرمعنايي است؛ لذا بايد مراقب باشيم./ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار