چالش‌های متروی گلشهر به مهستان طرحی میلیاردی که هنوز نتوانسته به اهداف خود برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان- زهره زندیه؛ با گذشت چندین سال از افتتاح متروی گلشهر به مهستان در سال ۱۳۹۸ و صرف بیش از هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی این پروژه، متروی گلشهر همچنان نتوانسته است به طور مؤثر گرهی از مشکلات تردد مردم در مسیر‌های منتهی به تهران و کرج باز کند. این خط که قرار بود به عنوان یک راه‌حل اساسی برای کاهش ترافیک و هزینه‌های حمل‌ونقل در آزادراه کرج-قزوین عمل کند، همچنان با قطار‌های خالی از مسافر، هزینه‌هایی اضافی به شهروندان تحمیل می‌کند.

در حالی که این پروژه پس از افتتاح با انتظارات بسیاری همراه بود، مشکلاتی از جمله نبود ایستگاه‌های بین‌شهری و فاصله ۴۵ دقیقه‌ای حرکت قطارها، استفاده از این خط را برای بسیاری از مسافران غیرعملی کرده است. علاوه بر این، مشکلات مدیریتی و بلاتکلیفی در واگذاری مسئولیت بهره‌برداری به متولی اصلی، یعنی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن تهران و حومه، باعث شده تا این پروژه همچنان به صورت نیمه‌کاره و بدون استفاده کامل از ظرفیت‌های خود باقی بماند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اخیراً از آمادگی برای واگذاری زمین به شرکت بهره‌برداری تهران خبر داد و اعلام کرد : این اقدام می‌تواند گامی مؤثر در بهبود شرایط و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مترو باشد. با این حال، تا زمانی که این خط از ظرفیت کامل خود بهره‌برداری نشود، همچنان در مسیر بی‌نتیجه‌ای باقی خواهد ماند و مشکلات آن حل نخواهد شد.

با بهره‌برداری کامل از این خط، انتظار می‌رود ترافیک آزادراه کرج-قزوین که روزانه بیش از ۱۰۹ هزار تردد را تجربه می‌کند، کاهش یابد و هزینه‌های حمل‌ونقل برای شهروندان مسیر‌های تهران و کرج به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. علاوه بر این، استفاده صحیح از این خط می‌تواند موجب استقرار ساکنان در بسیاری از خانه‌های فاقد سکنه شود و شرایط زندگی در این مناطق را بهبود بخشد.

 با مدیریت صحیح و تصمیم‌گیری‌های قاطعانه در راستای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های این پروژه، می‌توان امیدوار بود که متروی گلشهر به مهستان به یکی از ارکان مهم حمل‌ونقل شهری و کاهش ترافیک در این مناطق تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.