
باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی - محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نخستین همایش ملی معرفی نشان برتر تجاری گفت: در این همایش به موضوع و اهمیت برند پرداخته شد و از جنبههای مختلف مورد بحث قرار گرفت و بنده میخواهم از زاویه سازمان خودم به این موضوع بپردازم. دلیل این که کمیسیون ملی برند از معاونت بازرگانی داخلی به سازمان توسعه تجارت که به نوعی، معاونت بازرگانی خارجی وزارت صمت است منتقل شد این است که یک استراتژی مهمی وجود دارد که دنبال میکنیم و درخواست میکنم که فعالیتهای خودمان را در حوزه برندسازی در رابطه با این استراتژی متمرکز کنیم.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: ما با وجود پیشرفتهایی که داشتهایم و توسعهای که در صنایع ما اتفاق افتادهاند و امروز، ۲۵-۲۶ برند برتر ملی معرفی کردهایم و واقعاً شایسته تقدیر هستند و چندین برند دیگر هم، در سطح مختلف شایسته تقدیر هستند ولی سوال اینجاست که ما چند برند بینالمللی شایسته تقدیر داریم؟ برندهای ما در سطح جهانی و منطقهای تا چه اندازه شناخته شده هستند؟ اگر منصفانه بخواهیم پاسخ دهیم باید بگوییم که کسی نمیتواند ادعا کند خیلی خوب عمل کردهایم و هنوز فاصله بسیار زیادی داریم. چون برندهایی داریم که محصولات آنها در سطوح بینالمللی شناخته شده هستند ولی این که بتوانیم ۲۰ برند کشور را در سطح بینالمللی معرفی کنیم و بگوییم که در فروشگاههای جهانی عرضه میشوند شاید نتوانیم این کار را کنیم. به همین دلیل، دنبال این هستیم که چنین اتفاقی بیفتد و در حوزه صادرات باید نگاهمان در خصوص حضورمان در بازارهای هدف را تغییر دهیم.
دهقان دهنوی ادامه داد: گاهی اوقات فکر میکنیم که صادرات به این معنی است که کالایی را تأمین کنیم و قراردادی را منعقد کنیم و به یک طرف خارجی بفروشیم. اگرچه این قسمتی از صادرات است ولی همه آن چیزی که میخواهیم نیست. زیرا وقتی صادرات موجب ایجاد ارزش افزوده برای کشور میشود که بتوانیم محصولات خودمان را به مصرفکننده نهایی در بازار هدف عرضه کنیم.
او مطرح کرد: تقریباً هیچ نوآوری نیست که در صنایع غذایی کشورمان اتفاق نیفتاده باشد و در لبه تکنولوژی هستیم. در نتیجه، وقتی وارد فروشگاههای کشورهای دیگر میشویم باید محصولات کشورمان را در آنجا مشاهده کنیم. به همین دلیل، مطالبه ما در سازمان توسعه تجارت و هدف ما و چیزی که از آن حمایت میکنیم این است و در کمیسیون ملی برند و در خصوص جایزه برند بدنبال این هستیم. مثلاً در حوزه زعفران برندهای قوی داریم ولی چرا باید زعفران ما در گونی صادر شوند؟
معاون وزیر صمت گفت: زمانی میتوانیم افتخار کنیم که محصول زعفران ما با بستهبندیهای شرکتهای خودمان در فروشگاههای سراسر دنیا عرضه شود و این اتفاقی است که باید در حوزه صادرات رخ دهد و در همه صنایعی که داریم باید به سمتی برویم که حضورمان را در بازار هدف تا آخرین حلقه عرضه کالا گسترش دهیم و این استراتژی ماست که در این مسیر برندسازی اهمیت زیادی پیدا میکند و باید در صنعت به عنوان یک ضرورت شناخته شده و به آن پرداخته شود.
دهقان دهنوی یادآور شد: باید در حوزه هویت سازی و تبلیغات بینالمللی کار کنیم و ملی شدن همایش برند شروع یک گام بلند برای این است که نگاه ما به هویتسازی در خارج از مرزها دوخته شود و در سازمان توسعه تجارت برای همه این موارد برنامه داریم ولی بضاعت بودجهای زیادی نداریم.
او افزود: دنیا در حال دگرگونی است و بسیاری از مواردی که ما به شکلهای سنتی انجام میدهیم و حتی مواردی که برای آنها برنامه داریم باید به شکل دیگری انجام شوند؛ بنابراین هم در حوزه تولید و صنعت و هم در زمینه برندسازی و تبلیغات و بازارهای هدف باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.