
باشگاه خبرنگاران جوان ـ بابک نگاهداری، در تشریح ضرورت پیوند دانش آموزان با مسائل حکمرانی و آشنایی و آموزش آنها در این زمینه، گفت: تربیت افراد با چنین قابلیتی نیازمند استعدادیابی کارآمد و شروع آموزش از دوران دانش آموزی است.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، رویداد نوآورانهای تحت عنوان کارسوق با موضوع تفکرسیستمی و حکمرانی داده محور بعنوان رویدادی نوآورانه و ابتکار ارزشمند ملی برای دانش آموزان مدارس استعداد درخشان کشور با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طراحی و اجرا و در حال ادامه است که هدف آن ارائه آموزشهای کاربردی و ایجاد رقابت برای تربیت نسل آینده مدیران و کارشناسانی است که با درک عمیق از پیچیدگیهای کشور، توانایی ارائه راهحلهای علمی و عملیاتی برای مسائل حاکمیتی را داشته باشند
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، در مورد هدف این رویداد گفت: این رویداد نوآورانه، دانش آموزان با استعداد کشور را از پایه نهم و دهم با مفاهیم پیچیده حاکمیتی آشنا میکند و آنها را به جای حفظ فرمولها، به تحلیل روابط علّی-معلولی بین متغیرهای کلان اقتصادی و اجتماعی سوق میدهد. برای مثال، چگونه افزایش جمعیت شهری بر مصرف آب زیرزمینی تأثیر میگذارد؟ یا چگونه سیاستهای حمایتی دولت میتواند به صورت غیرمستقیم بر تورم اثر بگذارد؟ این پرسشها، ذهن دانش آموزان را از همان دوران تحصیل به مسائل واقعی کشور گره میزند و مهارت مدلسازی سیستمهای پیچیده را در آنها تقویت میکند.
وی افزود: مرحله نخست این رویداد در بهمن ماه سال جاری به اجرا رسید و طی آن، حدود ۶۵۰۰ نفر از دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان در پایههای تحصیلی نهم و دهم از سراسر کشور در این رویداد شرکت کردند. پس از دریافت آموزشهای مربوط به این مرحله طی یازده جلسه مجازی، آزمون آن در اواخر ماه بهمن بصورت مجازی برگزار شد که براساس نتایج آزمون، حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشآموزان با نمره بالاتر، برای شرکت در مراحل بعدی آزمون انتخاب شدند.
وی مرحله دوم را کار تیمی آنلاین و رقابت یک ماهه عنوان کرد و ادامه داد: در این مرحله برگزیدگان مرحله اول در قالب ۲۰۰ گروه ۵ نفره ساماندهی شده و یک موضوع حاکمیتی برای مدلسازی اولیه در اختیار آنها قرار داده میشود. گروهها بهمدت یک ماه فرصت دارند تا مدلسازی انجام دهند و از بین آنها، ۴۰ گروه برتر برای شرکت در مرحله پایانی انتخاب میشوند. گروهها در این مرحله به کمک افراد پشتیبان که خبرگان شبیهسازی هستند، مدلهای خود را توسعه داده و اثرگذاری راهحلهای پیشنهادی را شبیهسازی میکنند.
نگاهداری، مرحله سوم را کار تیمی دو هفتهای و اردوی سه روزه نهایی عنوان کرد و در توضیح این مرحله تصریح کرد: در این مرحله، برگزیدگان مرحله دوم در قالب ۴۰ گروه ۵ نفره به مدت دو هفته با راهنمایی مربیان به مدلسازی تفصیلی پرداخته و نهایتا با شرکت در برنامه اردوی سه روزه، آموزش و مشاورههای تکمیلی را دریافت نموده و به ارائه مدلها میپردازند. در نهایت، سه گروه بهعنوان تیمهای برتر انتخاب شده و جوایز ویژه کارسوق را دریافت میکنند. برگزیدهها تحت منتورینگ اساتید و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، مدلهای خود را به سطحی قابل ارائه به نهادهای اجرایی ارتقا میدهند. تجربه جهانی نشان داده است که نوجوانان، به دلیل برخورداری از ذهنیتی غیرقالبی، قادر به ارائه ایدههای بدیع هستند.
وی همگرایی نهادهای علمی و قانونگذاری را یکی دیگر از اهداف این رویداد دانست و عنوان کرد: همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای مجلس، الگویی موفق از تعامل آموزش و پرورش و نهادهای حاکمیتی است و این همکاری میتواند به تدوین سیاستهای مبتنی بر شواهد در آینده منجر شود. این سازوکار، حلقه وصل بین ایدههای نوجوانان و سیاستگذاری ملی است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، در مورد رویداد تفکر سیستمی و حکمرانی داده محور هم، گفت: امیدواریم این اقدام الهامبخش، به الگویی پایدار در نظام آموزشی تبدیل شود و شاهد مشارکت گستردهتر سایر نهادها در شناسایی و هدایت استعدادهای جوان باشیم. به یاری خداوند و همت مردم فهیم، ایران فردا را با مدیرانی میتوان ساخت که مشکلات را نه به عنوان بحران، بلکه به مثابه فرصتی برای خلق راهکارهای نوین میبینند.
منبع: روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی