
باشگاه خبرنگاران جوان؛ هستی محمدی - رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عصر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه یکروزه هوش مصنوعی که در محل باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، با تأکید براهمیت ارتقاء دانش و توانمندیهای علمی مدیران گفت: این کارگاه با بررسی فرصتها و چالشهای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش، برای ۶۵ نفر از مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش شهرستانها ومناطق استان برگزار شد.
طالب محمدی گفت: نتایج تحقیقات نشان میدهد با به رسمیت شناختن هوش مصنوعی بعنوان یک واقعیت موجود و با درک نقش در حال تحول مدارس و معلمان، هوش مصنوعی میتواند به طور موثری برای افزایش تجربیات یادگیری و آمادهسازی دانشآموزان برای آینده به کار گرفته شود.
وی اضافه کرد: استفاده از هوش مصنوعی در مدارس بهویژه در فرآیندهای مدیریتی و آموزشی میتواند تحول بزرگی در سیستمهای آموزشی ایجاد کند. این فناوریها نهتنها به مدیران و معلمان کمک میکنند تا زمان و انرژی خود را صرف امور اجرایی نکنند، بلکه به دانشآموزان این امکان را میدهند که در یک محیط آموزشی هوشمند و تعاملی یاد بگیرند.
محمدی ادامه داد: هوش مصنوعی ظرفیت بالایی برای تحول مدیریت مدارس از طریق بهبود کارایی، شخصیسازی و تصمیمگیری دارد. با این حال، توجه به چالشهایی مانند حفظ حریم خصوصی، توسعه زیرساختها و آموزش کافی ضروری است.
وی با اشاره به رشد سریع تکنولوژی و تأثیرات عمیقی که در مسائل آموزشی وتربیتی به همراه دارد، گفت: اتخاذ روشهایی که هماهنگ کننده برنامههای آموزشی با توسعه تکنولوژی وتأمین نیروی انسانی ماهر ومتخصص باشد ابزار مهمی در ارتقای کیفیت خدمات ونوآوری است.
محمدی گفت: آموزش و بهسازی نیروی انسانی به ویژه معلمان و مربیان حلقه اصلی مفقوده مغفوله نظام کنونی آموزش وپرورش کشور میباشد چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظامهای آموزشی، منوط به توانمندیها و قابلیتهای حرفهای معلمان است که مجریان اصلی برنامه هادر محیط واقعی وکار گزاران حقیقی آموزش وپروش هستند.