
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره شعبانی _فیلم کوتاه عروسک به نویسندگی مهدی خاکسار و کارگردانی مشترک او و بهار رمضانی، سومین حضور بینالمللی خود را در جشنواره فیلم کوتاه گریفو در شهر کیاراوله (آنکونا)، ایتالیا رقم زده است.
جشنواره گریفو با هدف ترویج فرهنگ احترام و آگاهیبخشی، برگرفته از کمپین جهانی جهان نارنجی سازمان ملل، همه اشکال تبعیض و خشونت را محکوم میکند. داستان عروسک در این میان، همچون چراغی درخشان از امید و بشردوستی، به مخاطبان خود پیام مهمی از عشق و احترام میرساند.
عروسک، به عنوان نمایندهای از تلاشهای بیوقفه هنرمندان ایران، بر روح و قلب مخاطبان بینالمللی تاثیر عمیقی میگذارد. حضور این فیلم در جشنواره های بین المللی نه تنها افتخاری بزرگ برای سازندگان آن است، بلکه نمادی از قدرت هنر در بازگو کردن داستانهای انسانی و نزدیک کردن دلها به یکدیگر است.
عروسک بیش از یک فیلم ساده است؛ این اثر روایتگر امید، عشق و بشردوستی است. داستانی که در آن، هر فریم و هر صحنه به دقت و هنرمندی به تصویر کشیده شده تا عمیقترین احساسات انسانی را به نمایش بگذارد.
در دنیای هنر و سینما، گاهی اوقات یک اثر توانمند میتواند با یک داستان ساده ولی پر از عمق، مرزهای فرهنگی را درنوردیده و قلبهای جهانیان را تسخیر کند. این همان کاری است که مهدی خاکسار با فیلم کوتاه عروسک انجام داده است. این اثر بینظیر، با نوآوری و خلاقیت خاکسار و همکار کارگردانش، بهار رمضانی، به جشنوارههای بینالمللی راه یافته و جایگاه ویژهای در دل مخاطبان پیدا کرده است.
مهدی خاکسار با خلق فیلم کوتاه عروسک صدای خود را به گوش جهانیان رسانده است. فرصتی شد تا از مسیر خلاقیت و داستانهای پشت صحنه این اثر بینظیر بیشتر بدانیم.
*لطفاً خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید. چه عواملی باعث شد تا به فیلمسازی روی آورید و این مسیر چگونه آغاز شد؟
بنده مهدی خاکسار ۲۵ ساله متولد ۴/۱۲/۷۸ شهر شیراز هستم که به صورت کاملا اتفاقی و به پیشنهاد دوستان به شهر قم برای کار و زندگی مهاجرت کردم که حدود سه سال در قم به وسیله و کمک استاد عزیزم استاد داوود جلیلی که در یک مدرسه شبانه روزی فیلمسازی اشنا شده بودم کار فیلم میکردم و بعد از آن در دوره هفت ماهه انجمن سینما جوان استان قم در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ به ریاست استاد رضا ابوذر شرکت کردم.
*چه ایدهای الهامبخش شما برای ساخت فیلم کوتاه "عروسک" بود؟درباره داستان فیلم مختصری توضیح دهید.
خب من ایده فیلم عروسک رو درواقع از یک موزیک در صفحه مجازیام گرفتم که در ذهن من صحنه آخر فیلم ساخته شد و بعد با پرورش دادن ایده تصویری که داشتم فیلم کوتاه عروسک پدید آمد که این فیلم در واقع در مورد موضوع کودک همسری در کشور افغانستان را راوی میشود.
*چگونه همکاری مشترک بین شما دو نفر (مهدی خاکسار و بهار رمضانی) شکل گرفت؟
خب من و خانم رمضانی عزیز هر دو در دفتر فیلمسازی استادمان استاد داوود جلیلی کار میکردیم و آشنا شدیم بعد هر دو در انجمن ثبت نام کردیم و من فیلم نامه خود را با او به اشتراک گذاشتم و قرار شد با هم این فیلم را بسازیم.
*ساخت فیلم کوتاه "عروسک" چه چالشهایی را برای شما ایجاد کرد؟
چالش های فراوانی را با خود داشت اول این که این فیلم ملزم به بازیگران افغانستانی بود و برای ما سخت بود پیدا کردن چنین اشخاصی مخصوصا نقش اول فیلم که خانم یاسمین احمدی زحمتش رو کشیدند چون یا بازیگر نبودند افراد یا با موضوع فیلم کنار نمی آمدند البته این را هم اضافه کنم من چند فرد مشاور افغانستانی هم داشتم که هم کار فیلم کرده بودند هم مشاور خوبی برای من بودند چالش دیگرش فضاسازی و لباس ها و آکسسوار بود برای ما که به سختی توانستیم آن ها را پیدا و تهیه کنیم از طرفی هم دوستان ایرانیمان دائم در حال گفتن این قضیه بودند که چرا برای خود ایرانی ها فیلم نمیسازید اما ما مصمم ایده خود را تبدیل به فیلم کردیم.
*از تجربه هفت ماهه انجمن سینما جوانان قم بگویید. چطور این تجربه به ساخت فیلم کمک کرد؟
انجمن یک درگاه بسیار خوب و موثر بود که ما توانستیم این ایده را به خوبی پرورش بدهیم و کارگاهی آن را بسازیم از طرفی هم با دلسوزی و کمک مدیریت محترم انجمن آقای ابوذر کار های ما به سرعت پیش میرفت ناگفته نماند استاد بیطرفان استاد کارگردانی ما واقعا منو بسیار تشویق میکرد برای ساخت این فیلم که باعث میشد همه مخالفت ها رو فراموش کنم.
*چه پیامی را قصد داشتید با فیلم "عروسک" به مخاطبان منتقل کنید؟
من به شخصه هنجار های فرهنگی و اجتماعی بسیار اذیتم میکنه و گفتم شاید با این کار از سهم خودم صدای کوچکی برای کودکان قربانی باشد.
*شخصیتهای اصلی فیلم عروسک چگونه شکل گرفتند؟
اولین شخصیت برای من بازیگر نقش اصلی کودک داستان بود اما رفته رفته وابسته به نیاز صحنه و فیلمنامه چند شخصیت دیگر به وجود آمد.
*آیا برای بازیگران از هنرپیشههای حرفهای استفاده کردید یا بیشتر از تازهکاران استفاده شد؟
هنر پیشه های فیلم من همه از بچه های تئاتر بودند با این کار خواستم تعاملی بین فیلمساز ها و تئاتري ها برقرار کنم از یک سو آنها به خوبی صحنه را میشناسند..
*چه فرآیندی را برای انتخاب لوکیشنهای فیلم طی کردید؟
من در ذهنم یک خانه کوچک و قدیمی ترسیم کرده بودم وابسته به نیاز موضوع و خداروشکر شهر قم بافت های زیادی در این مورد داشت که به کمک خانم رمضانی این اتفاق به خوبی برای ما رقم خورد.
* آیا فیلم عروسک از نظر تکنیکی با چالشهایی مواجه شد؟ چطور آنها را حل کردید؟
بله ما چون فرم فیلم فرم آیینه بود باید دکوپاژ هایی میزدیم که هم در آیینه قصه خوب روایت شود هم تصویر بردار دیده نشود اما خب این برای ما مشکل بزرگی نبود خداروشکر و حل شد.
*چه حسی داشتید وقتی که فیلم عروسک سومین حضور بینالمللی خود را در جشنواره فیلم کوتاه گریفو در شهر کیاراوله (آنکونا)، ایتالیا رقم زد؟
فیلم ما پیش از این در جشنواره فیلم لیفت آف لندن و MEET FILM FESTIVAL ایتالیا نیز راه پیدا کرده بود اما خب این مانع شوق شیرین قبولی دوباره در سومین جشنواره بین المللی نمیشد و حقیقتا برای من یک اتفاق شیرین و جذاب بود.
*از نظر شما چه تفاوتی بین جشنوارههای داخلی و خارجی وجود دارد؟
به نظر من فرقی شاید نداشته باشد هر جشنواره و هر کشوری ممکن است سیاست ها و کیفیت های خاص خودش رو داشته باشه اما برای این فیلم ما به این شکل بود که در خارج از ایران نگاه ویژه تری به فیلم میشد.
*آیا فیلم عروسک قبلاً در جشنوارههای دیگر حضور داشته؟ اگر بله، چه تجربهای از این حضورها دارید؟
بله همونطور که گفتم در جشنواره فیلم MEET FILM FESTIVAL شهر رم کشور ایتالیا و جشنواره لیفت آف لندن هم نیز حضور داشته است تجربه ای که برای من داشت نحوه ارتباط گیری و تعامل با جشنواره های برون مرزی را به خوبی آموزش داد.
*چه نقشی در فیلم برای موسیقی متن قائل هستید؟
همونطور که همه میدونن موسیقی میتونه بخشی از حس فیلم باشد و به خوبی داستان را به دل تماشاگران بنشاند اما در کل در فیلم داستانی زیاد نباید از موسیقی استفاده کرد جز مواردی که نیاز فیلم باشد.
*آیا موضوعاتی از فرهنگ و جامعه ایران در فیلم عروسک به تصویر کشیده شده است؟
این فیلم چون شبیه سازی کشور افغانستان بود این مورد در فیلم من میشه گفت نقشی نداشت.
*چه تاثیری از حمایتهای مالی و فنی بر روی ساخت فیلم عروسک داشتید؟
فیلم عروسک تماما با هزینه شخصی کارگردانان ساخته شده و تا جایی که توانستیم برای فیلم صدمان را گذاشتیم..
* چه برنامههایی برای آینده فیلمهای کوتاه خود دارید؟
با این اتفاقات شیرین قطعا شوق به ساختن فیلم های بیشتری دارم که بیشتر با موضوعات کشور خودمان ایران هست و چند فیلمنامه جالب تاریخی و اجتماعی نیز نوشته ام امید بر آن که به ساخت برسه.
* آیا قصد دارید در آینده فیلمهای بلند سینمایی بسازید؟
حتما ان شاالله بعد از تجربه های بیشتری که کسب کردم. این آرزوی هر فیلمساز است.
* چه راهکارهایی برای جذب مخاطب بیشتر به فیلمهای کوتاه پیشنهاد میکنید؟
در وهله اول ایجاد جشنواره ها یا پلتفرم هایی برای نمایش آثار برتر فیلم کوتاه تا مردم با مفهوم فیلم کوتاه آشنا شوند و در وهله دوم تشویق سرمایه گذاران برای فیلمسازان فیلم کوتاه به هر طریقی است.
*از کدام بخش از فرآیند ساخت فیلم عروسک بیشتر لذت بردید؟
همه قسمت ها واقعا جالبه اما در مرحله پس تولید و تدوین زمانی که فیلم شما ساخته شده و تدوین نهایی زده میشود و آن را به تماشا مینشینی انگار توانسته ای فرزندی را متولد و به دنیا هدیه کنی برای من خوشحالی بیشتر زمان تماشای فاینال فیلمم بود که هنر دست تدوینگر عزیزم آقای احمد همتیان که از دوستان خوب من هم هستند رقم خورد.
* اگر به گذشته برگردید، آیا تغییری در فیلم "عروسک" ایجاد میکردید؟ اگر بله، چه تغییری؟
شاید کمی از صحنه ها را کم یا زیاد میکردم اما در آن زمان با آن شرایط این بهترین نسخه توانایی و تلاش ما بود.
*به علاقمندان عرصه فیلم سازی چه توصیه ای دارید؟
این که نهایت تلاش را داشته باشنذ و حتما حتما فیلم بسازند هیچوقت خود را قربانی حرف دیگران نکنند و سعی کنند همان دغدغه خودشان را در چهارچوب مناسب بسازند.
در فیلم سازی سعی کنید با عشق فیلم بسازید اگر با عشق بسازید قطعا ایده و فیلم شما به خوبی جان خواهد گرفت و شما را بالا خواهد برد.
*سخن پایانی
من بعد از تشکر از خداوند و پدر مادر عزیزم که در این مسیر بسیار مشوق بنده بودند، به جرات می توانم بگوییم بخش اعظمی از هنرم را فقط و فقط مدیون استاد بزرگم استاد داوود جلیلی هستم ایشان عشق پاک فیلمسازی را درون سینه من نهادینه کردند تا آخر عمر در تمام اثر هایم از ایشان به نیکی یاد خواهم کرد نامشان هم برای فیلم هایم اعتبار می آورد.