
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - بهمن صادقحسنی، داور بخش خیابانی نهمين جشنواره ملی تئاتر ایثار درباره تولیدات این دوره از جشنواره و اهمیت تولید در عرصه ایثار و مقاومت گفت.
صادقحسنی با اشاره به اهمیت برگزاری بخش تئاتر خیابانی در جشنوارهها بیان کرد: قطعا مهمترین خدمت برگزاری جشنوارهها معرفی نسل دیگری از هنرمندان تئاتری است که در همه رشتهها به ویژه بازیگری و کارگردانی خودشان را نشان بدهند و جشنوارههای خیابانی همگی بدون استثنا میتوانند کمک شایانی به بدنه تئاتر کشور کنند.
او ادامه داد: اینکه ما فقط جشنواره برگزار کنیم و هنرمندان تعهدی به اجراها نداشته باشند،خوب نیست. در جشنواره ما میبینیم که گروهها عملا برای داوران اجرا میکنند ولی اتفاق خوب برای هنرمندان تئاتر این است که با مخاطب عام روبرو شوند. اجرا برای داور بهویژه در موضوعاتی چون ایثار به ارتقای کارشان کمک نخواهد کرد.
این هنرمند افزود: قطعا اجراهای عموم خیابانی میتواند فرهنگ ایثار را در جامعه ترویج کند. مردم ما باید این فضاها را ببینند تا در فرهنگسازی ایثار به آنها تلنگری بخورد و به این اتفاق فکر کنند.
دبیر بخش خیابانی نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار گفت: جشنوارهها اگر یکی از اهدافشان حمایت از افراد برگزیده برای اجرای عموم باشد، خود به خود گروهها تولیداتشان را به سمت این موضوع سوق خواهند داد. هنرمندان تئاتر خیابانی و گروههای فعال در این عرصه به شخصه به اجرای عموم فکر نمیکنند و آن را جدی نمیگیرند و باید بیشتر به آن فکر کنند.
او با اشاره به آثاری که در این دوره اژ جشنواره به تماشا و داوری نشسته است، اظهار کرد: اکثر کارهای ما در جشنوارههای مختلف به سمت روایت و قصهگویی رفتهاند تا اینکه به تصویرسازی بپردازند این امر از نظر تکنیکی خوب است اما شاید بعضی از این نوع آثار مخاطب را با خود همراه نکند. بچههای تئاتر خیابانی باید فرمها را آنقدر درست انتخاب کنند که فرمها هم مفهوم داشته باشد و در راستای تعریف روایت باشد.
او افزود: ما باید به سمت نمایشهایی برویم که با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و او را فراری ندهد. تماشاگر تئاتر خیابانی و محیطی باید در هر جای قصه که به جمع مخاطبان اثر میپیوندد؛ با کار همراه شود. مخاطب تئاتر خیابانی مثل مخاطب نمایش صحنهای نیست که از ابتدا تا انتهای کار در سالن اجرا باشد و هنرمندان باید این موضوع را به خصوص با توجه به زمان کمی که برای اجرا دارند؛ در نظر بگیرند.
صادقحسنی در پایان گفت: کلمه ایثار بار زیادی از مفاهیم انسانی را در خود دارد اما هنرمندی که در جشنواره ایثار کار میکند اول باید خودش برای تئاتر ایثار کرده و به روز باشد و زمانی که این موضوع را درک کرد قطعا این موضوع خودش در زندگی و مسائل شغلی او تاثیر خواهد داشت.
نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار از ۶ تا ۱۰ اسفند به میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستانهای استان تهران و دبیری محمد کرماللهی برگزار شد.