مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: حجم بالای تردد خودرو‌ها در قم و محور‌های مواصلاتی آن، به عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در این استان شناخته می‌شود.

سیده مریم محمدی گفت:که حمل‌ونقل، بیشترین سهم را در آلایندگی هوای این شهر دارد و پس از آن، فعالیت‌های بخش خانگی و صنعتی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به رشد چشمگیر ترافیک و استفاده از خودرو‌های تک‌سرنشین در این استان گفت: تردد روزانه هزاران خودرو، به‌ویژه در مسیر‌های پرتردد شهری و بین‌شهری، باعث افزایش غلظت آلاینده‌های زیست‌محیطی شده‌است.

محمدی افزود: قرارگیری قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، حجم بالای عبور و مرور وسایل نقلیه را به این استان تحمیل و حمل‌ونقل را به یکی از چالش‌های اصلی زیست‌محیطی تبدیل کرده‌است.

محمدی در ادامه با اشاره به انحراف توسعه استان از اهداف تعیین‌شده در سند آمایش سرزمین، اظهار داشت: بر اساس این سند، قم باید در مسیر گردشگری و صنایع های‌تک گام برمی‌داشت، اما در عمل، توسعه صنعتی و مهاجرت‌های گسترده، فشار زیادی بر منابع طبیعی و محیط زیست این استان وارد کرده‌است.

به گفته او، یکی از مهم‌ترین پیامد‌های این توسعه نامتوازن، تغییر کاربری باغات و مراتع کشاورزی به مناطق مسکونی و تجاری بوده که نه‌تنها اکوسیستم طبیعی استان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه به افزایش محسوس دمای هوا در قم نیز منجر شده‌است.

محمدی تصریح کرد: طی دهه‌های اخیر، بخش قابل توجهی از باغات و عرصه‌های کشاورزی قم تغییر کاربری یافته و این روند، یکی از دلایل اصلی تشدید اثرات گرمایی و کاهش کیفیت هوای استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با تأکید بر اینکه کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و توسعه حمل‌ونقل عمومی، یکی از راهکار‌های کلیدی برای کنترل آلودگی هوای استان است، عنوان کرد: بدون یک سیاست‌گذاری صحیح برای کاهش خودرو‌های تک‌سرنشین و تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی، امکان بهبود کیفیت هوای قم وجود نخواهد داشت.

محمدی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی، حفظ و گسترش فضا‌های سبز، و نظارت دقیق بر توسعه شهری تأکید کرد و افزود: برای دستیابی به یک شهر پایدار، ضروری است که سیاست‌های زیست‌محیطی در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار